Välj ditt område
Cykelbanan löper extremt nära portarna. Ingen tycker att det är en bra lösning.
Cykelbanan löper extremt nära portarna. Ingen tycker att det är en bra lösning.

Livsfarlig cykelbana fortfarande kvar

Nyheter För tre och ett halvt år sedan beslutade trafiknämnden att den farliga cykelbanan på Hägerstensvägen skulle bort.
Trots det är den fortfarande kvar.
– Väldigt upprörande, säger Birgitta Ljunggren, en av hyresgästerna.

Hans Ljunggren kollar noga ut genom porten innan han vågar gå ut. Det handlar om ren självbevarelsedrift. Rätt vad det är blåser det förbi en cyklist, som fått en rejäl fart i nerförsbacken.
– Jag är rädd för att det kommer att hända ännu en olycka, säger han. Och man oroar sig för alla barnfamiljer som bor här. Tänk dig att gå ut med en barnvagn och kanske ett barn i handen genom den här porten? säger Hans.
– Ja, det är riskabelt, inflikar Birgitta. Just den här porten ligger närmast cykelbanan. Det är bara tre och en halv stenplatta mellan porten och cykelbanan, säger hon och pekar på beläggningen.

Det gäller att se sig för innan man går ut ur porten. Hans Ljunggren kollar väldigt noga innan han vågar sig ut.

Lokaltidningen Mitt i har flera gånger skrivit om cykelbanan som löper extremt nära portarna på Hägerstensvägen 235-239, mellan Axelsberg och Örnsberg.
Barnfamiljer har vittnat om hur de i panik fått dra in sina småbarn och vagnar när cyklisterna kommit susande nerför backen. Och för fem år sedan blev en av hyresgästerna påkörd av en cyklist på cykelbanan. Hon svimmade och fick sprickor i revbenen.
– Det kunde ha gått riktigt illa, konstaterade hon i Lokaltidningen Mitt i.

Lång kamp

Hyresgästerna kämpade länge för att få en förändring av cykelbanan. 150 namnunderskrifter samlades in i protest mot situationen. Till slut gav det resultat. I november 2013 lovade trafiknämnden att ta bort cykelbanan och styra cyklisterna till körbanan i stället. Det skulle fungera, ansåg nämnden, eftersom det är 30-gräns på gatan och motorfordonsförbud på sträckan i rusningstrafik under morgonen och eftermiddagen.
Men sedan dess har ingenting hänt. När Birgitta Ljunggren hörde sig för hos trafikkontoret 2014 fick hon svaret att de rödgröna rivit upp beslutet efter maktskiftet.
– Jag blev väldigt upprörd. Hur kan man göra så? säger Birgitta Ljunggren.

Vägrat verkställa beslutet

Men majoriteten har inte rivit upp beslutet. De har vägrat att verkställa det.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill inte leda in cykeltrafiken i körbanan. Dels för att det strider mot de stadens cykelplan, dels för att äldre ungdomar, som inte får cykla på gångbanan, skulle tvingas ut i blandtrafik.
Men han har ingen annan lösning heller på gång heller. Därför har frågan gått i stå.
– Den här platsen är ju svårlöst. Vi har varit där och tittat, och husen är lagda på ett helt felaktigt sätt i förhållande till cykelbanan. Jag förstår faktiskt inte hur man har kunnat planera det så här. Vi har diskuterat detta fram och tillbaka med trafikkontorets tjänstemän, men inte kommit fram till en vettig lösning, säger Daniel Helldén.
Han säger att man funderat på är att förskjuta vägen i sidled mot tunnelbanan för att skapa ett bredare cykelfält. Samtidigt, påpekar han är cykelbanan färdigbyggd och genomdesignad, så det är inte så enkelt.

Men det här är ju en stor fråga för de boende – och ändå har ni inte gjort någonting?
– Jag kan bara säga att det har fastnat. Men jag inser att vi måste ta tag i det här igen och hitta en lösning, säger han.

Många cyklister väljer körbanan

Många av dem som cykelpendlar Hägerstensvägen väljer redan i dag körbanan, i stället för att ta cykelbanan förbi husen. Det absurda är att de då egentligen gör sig skyldiga till lagbrott, eftersom lagen föreskriver att om det finns en cykelbana så ska man cykla där.

– Exakt, en nitisk polis skulle kunna stå och bötfälla personer där, säger Krister Isaksson, som tidigare arbetade på trafikkontoret, men som nu är cykelexpert på trafikkonsultföretaget Sweco.

Den nationella cykelstrategin som presenterades för drygt en vecka sedan föreslår dock att lagen skrivs om och att det ska bli möjligt att cykla på vägar, även om cykelbana finns. Detta kommer dock inte att träda i kraft förrän tidigast 2018.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Moderaterna tappar stort i Stockholms län

Morgonkollen

Två rån i Haninge – tros ha samband

Brott

Personal gömde sig på toa vid rån mot butik

Nyheter

Angav sig själv – misstänks för misshandel

Nyheter

Cyklist i krock med bil – misstänkt för knark

Nyheter

JO-anmäls för handlingar som fanns hela tiden