ANNONS

Familjen tvingas gå på vägen till bussen: ”En dödsfälla”

Gamla Stockholmsvägen är farlig, den har ingen gångbana. Agnes Råberg med sonen Nicho och Alexander i barnvagnen.
Agnes Råberg med barnen Nicholas, 4 år, och Alexander i vagnen längs Gamla Stockholmsvägen.
Gamla Stockholmsvägen har många dolda kurvor – och ingen gångbana. När Agnes Råberg och barnen ska gå till busshållplatsen måste de gå mitt i vägen.
– Vägen är en dödsfälla, säger hon.
ANNONS

Den mötande bilen tvingas svänga ut i mötande körfält när Agnes Råberg kommer gående med Alexander i barnvagnen längs Gamla Stockholmsvägen. Fyraårige Nicholas går ute i vägrenen.

– Det är så många dolda kurvor, så man måste gå mitt i vägbanan för att bilarna ska ha en chans att se en. Ännu värre är det på vintern när det är plogat och körbanan blir smalare, säger Agnes Råberg.

Vi cyklade till förskolan första året, men i november insåg vi att det inte gick. Vägen är rena dödsfällan.

Agnes Råberg

Familjen bor längs Gamla Stockholmsvägen. För att komma till närmaste busshållplats måste de gå 600 meter på vägen. Ett år efter att familjen flyttade hit skaffade de två bilar, trots att de inte ville.

– Vi cyklade till förskolan första året, men i november med mörkret och alla dolda kurvor insåg vi att det inte gick. Vägen är rena dödsfällan.

Gamla Stockholmsvägen är farlig, den har ingen gångbana. Agnes Råberg med sonen Nicho och Alexander i barnvagnen.

Agnes Råberg tycker att Gamla Stockholmsvägen är livsfarlig.

Mejlat kommunen i flera år

Det finns ett cykelstråk längre in, som går mellan Källbrinks IP och centrum, men för familjens kulle det bli en omväg på ett par kilometer för att ta sig till busshållplatsen.

Agnes har mejlat kommunen under flera års tid för att försöka få dem att anlägga en gång- och cykelbana längs Gamla Stockholmsvägen.

ANNONS

– Vi har grannar som har hört av sig under tio års tid, men inget händer, säger Agnes Råberg.

Det har blivit en fin racerbana som gör att bilarna kör ännu fortare.

Agnes Råberg

Förra året asfalterades vägen om.

– Det har blivit en fin racerbana som gör att bilarna kör ännu fortare.

Gamla Stockholmsvägen är farlig, den har ingen gångbana. Agnes Råberg med sonen Nicho och Alexander i barnvagnen.

Agnes Råberg vågar inte längre cykla med Nicholas till förskolan.

Hälften av alla resor ska ske till fots

I samband med att ett nytt område ska byggas i Utsälje kommer sträckan norr om Källbrinks IP att få en gång- och cykelbana som ska anläggas 2023. Men några planer för en gång- och cykelväg söder om idrottsplatsen finns inte.

– Vägen är kulturminnesmärkt, vilket gör det lite krångligt. Vi får inte räta ut den, säger Nicholas Nikander (L)

Men det hindrar ju inte att ni bygger en gång- och cykelväg längs med vägen?

– Nej, vi gör det längs den norra delen i samband med en exploatering. Då får vi intäkter som kan användas till en gång- och cykelväg. Om det inte är kopplat till en exploatering tas pengarna ur den allmänna investeringsbudgeten och då har inte den här vägen ansetts mest prioriterad.

I kommunens gångplan står att hälften av alla resor ska ske till fots 2030. Gångbanor, gångvägar eller andra gångprioriterade ytor ska finnas på samtliga gator där hastighetsbegränsningen överstiger 30 kilometer i timmen, enligt gångplanen.

Men en framtida gång- och cykelväg längs Gamla Stockholmsvägen finns inte med i gångplanen.

Gamla Stockholmsvägen är farlig, den har ingen gångbana. Agnes Råberg med sonen Nicho och Alexander i barnvagnen.

Gamla Stockholmsvägen asfalterades om förra året- ”Nu kör bilarna ännu fortare”, säger Agnes Råberg. Hastighetsbegränsningen är 30 kilometer i timmen söder om Källbrinks IP och 40 kilometer i timmen norr om IP,

Inte prioriterad väg

– Vi har 10-15 cykelprojekt i år, det finns ett stort behov. Vi prioriterar pendlingsleder, skolvägar och platser där det är många trafikanter. Bristerna här anses inte lika stora.

För dem som bor längs Gamla Stockholmsvägen är det ändå trafikosäkert. Hur ska de hantera det?

– Jag uppmanar dem att höra av sig när det är fortkörningar eller liknande så att vi får en uppfattning om var vi har problem med trafiken.

De har ju hört av sig under många års tid, men inget händer. 

– Jag förstår om det kan kännas tröstlöst. De vanligaste synpunkterna vi får in rör trafiksäkerhet i alla former. Men det är ändå viktigt. Vi kan försöka styra om trafik, exempelvis.

Agnes Råberg är besviken på att kommunen inte gör något åt trafiksäkerheten.

– Kommunen vill att vi ska gå cykla och åka kollektivt. Men då måste det vara säkert att göra det säger hon.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.