Strul med livsviktiga hjälpmedel i sommar

Birger Hjertman får inte sin medicin levererad som tidigare från Landstinget.
Birger Hjertman med sin näringsdryck. I vanliga fall får han en låda som den i bakgrunden.
Efter strumpskandalen bröt landstinget med företaget Onemed – och tog över hanteringen av hjälpmedel till patienter i hemmet.
Men landstinget har skött det dåligt och patienter vittnar om att livsviktiga hjälpmedel inte har levererats.
– Jag har levt i ovisshet hela sommaren, säger cancerpatienten Birger Hjertman, 76.
Fakta

Från strumpskandal till logistikhaveri – detta har hänt

1.

2016 uppdagas att landstinget betalat långt högre summor än planerat till bolaget Onemed som hade hand om systemet med medicinska hjälpmedel i hemmet.

Till exempel betalades närmare 6 000 kronor för ett par stödstrumpor som i normala fall kostar kring 100-200 kronor. Därav namnet ”strumpavtalet” i media.

2.

I november 2017 beslutar landstinget att säga upp avtalet med Onemed och själva – i form av det egendrivna vårdbolaget SLSO, Stockholms läns sjukvårdsområde – ta över systemet.

Något som skulle ske 1 juni i år.

3.

Däremot ville landstinget inte ta hand om distributionen och tog in anbud för en ny upphandling.

Onemed lämnar ett anbud för att få hand om leveranserna, men landstinget valde i stället transportbolaget Schenker.

4.

Onemed yrkar på omprövning av upphandlingen då de menar att landstinget valt bort dem på felaktiga grunder.

I slutet maj i år får de rätt i förvaltningsrätten som i sin dom rekommenderar att upphandlingen ska göras om.

5.

Samtidigt tar SLSO över systemet för hjälpmedlen och det blir problem direkt.

Ett flertal logistikproblem både hos Schenker och SLSO leder till sena och uteblivna leveranser av livsviktiga hjälpmedel till patienter i hemmet.

Många vittnar om en kaossommar.

Inte bara värmen har varit påfrestande för flera av länets sjuka och äldre i sommar. För många patienter utanför sjukhusets väggar kan sommaren även sammanfattas med stress, oro och ovisshet.

Uteblivna eller mycket små plötsliga leveranser av livsviktiga hjälpmedel, försvunna beställningar och en ständig jakt på besked. Det har varit vardagen för flera av de 125 000 patienter i länet som förlitar sig på mediciner och hjälpmedel för att klara vardagen i hemmet.

En av dem är Birger Hjertman, 76, i Hässelby norra villastad.

Får näringsdryck för att inte tappa i vikt

För knappt två år sedan opererades han för cancer i tungan som följdes av en tids strålbehandling. Efter det har han haft problem med att äta fast föda och kan bara tugga med ena sidan av munnen. För att få i sig tillräckligt med näring och inte tappa i vikt får han en näringsdryck som han dricker två gånger per dag.

Normalt får han större leveranser som räcker i ungefär en månad. Men när landstingets egen vårdgivare SLSO, Stockholms läns sjukvårdsområde, tog över ansvaret för systemet kring hjälpmedlen den 1 juni har leveranserna fungerat dåligt – och ibland helt uteblivit.

Birger Hjertman får inte sin medicin levererad som tidigare från Landstinget.

Beställningsblanketter från SLSO samt utskrifter med frågor och svar från landstinget. ”jag blir alldeles vansinnig när jag läser det, de svarar bara på de frågor de vill och på nätet”, säger Birger Hjertman. Foto: Stefan Källstigen.

Jagat landstinget hela sommaren

Problemen började när Birger fick besked om att han själv fick beställa drycken genom SLSO:s beställningsblanketter, något han gjorde i början av juli.

Tre veckor senare hade han fortfarande inte hört något och när han väl kom fram till kundtjänsten fick han höra att det inte fanns någon beställning.

– Jag har levt i ovisshet hela sommaren. Förtroendet för landstinget har försvunnit fullständigt, säger Birger Hjertman.

Förtroendet för landstinget har försvunnit fullständigt

Birger Hjertman, 76, patient i hemmet

I stället lades en ny beställning där leveranstiden var flera veckor. Men dagen efter dök plötsligt en oannonserad nödleverans upp med tolv flaskor som lämnades utanför parets dörr.

– Det var tur att vi var hemma. Flaskorna blir ju dåliga om de får stå ute i solen, säger Birger Hjertman.

Den nya drycken räckte däremot inte mer än en vecka och bara några få återstår innan Birger måste börja jaga landstinget igen.

Birger Hjertman får inte sin medicin levererad som tidigare från Landstinget.

Ungefär två gånger om dagen tar Birger Hjertman, 76 näringsdrycken .Tolv flaskor, alltså en platta, räcker därför i ungefär sex dagar. Foto: Stefan Källstigen.

Pappan dör om han inte får slangarna

Även andra patienter och anhöriga vittnar om kaoset.

Annica Erikssons föräldrar i Österåker är båda i 80-årsåldern och har hjälpmedel i hemmet. Mamman har diabetes och får sprutor som hon har kunnat hämta ut på apoteket under krisen.

Men pappan – som inte kan äta någon fast föda alls efter en sjukdom i mat- och luftstupen – förlitar sig på leveranser av sondmat och slangar.

 Mamma har ringt till mig och gråtit flera gånger

Annica Eriksson, dotter

För honom och de anhöriga har situationen varit liknande den som paret Hjertman i Hässelby upplevt.

Knackade på mitt i natten

Leveranser med mat för 1-2 dagar och dumpade paket utanför parets lägenhetsport. En gång fick de oannonserat besök från en transportör på Schenker klockan 23.30 på kvällen – bara för att få beskedet att han inte hade några varor.

– Den stressen mina föräldrar haft i sommar har haft stor påverkan. Pappa vet ju att han dör om han inte får varorna och mamma har ringt till mig och gråtit flera gånger, säger Annica Eriksson.

– Det är bara tur att jag kunnat hjälpt till så mycket på semestern. Men så här kan vi inte fortsätta nu när jag börjar jobba.

Fakta

Vad kommer ske nu?

1.

SLSO har löpande under sommaren uppdaterat kring hur de legat till med leveranserna av hjälpmedel och förbrukningsvaror i hemmet.

Enligt senaste rapporterna bör de vara i fas med leveranserna under vecka 34.

2.

Domen från förvaltningsrätten i maj innebär att landstinget själva helt måste ta över distributionen eller att upphandlingen om distributionen måste göras om.

Schenker och Onemed får då alltså lämna in nya anbud som SLSO måste omvärdera.

3.

Varken landstinget eller SLSO har givit något besked om hur de ska gå vidare med omprövningskravet men att de rättar sig efter förvaltningsrättens dom.

Oppositionen i landstinget har uttryckt att de landstingen själva borde styra även leveranssystemet, utan någon upphandling.