Ljusrum ska väcka Brommaborna ur vinterdvalan

Kenneth Jansson, Brommapensionär, testar ljusrummet.
Brommapensionären Kenneth Jansson testar ljusrummet.
Många svenskar känner sig trötta och nedstämda under vinterhalvåret, och forskning visar att det kan bero på mörkret.
Hjärnforskaren Katarina Gospic har därför byggt ett ljusrum i Bromma i ett försök att väcka människor ur vinterdvalan.

En ny undersökning visar att över 50 procent av svenskarna på något vis känner sig mer nedstämda under vinterhalvåret än under sommarhalvåret. I samma undersökning framkommer det att mörkret är den huvudsakliga orsaken till nedstämdheten.

I ett försök att råda bot på detta, och samtidigt få julstressade människor att varva ner lite, har därför hjärnforskaren Katarina Gospic, tillsammans med neurodesignern Isabell Sjövall, tillverkat en ”ljusoas” i Bromma som vem som helst kan besöka. Oasen ger ifrån sig starkt, blått ljus, som skapar en atmosfär på 10 000 lux. Som jämförelse kan nämnas att vanlig kontorsbelysning ligger på mellan 200-300 lux.

–Det är kliniskt bevisat att ljus kan motverka vintertrötthet och göra oss piggare, så vi ville skapa en atmosfär som man kan sätta sig i för att hämta krafterna, säger Katarina Gospic.

Den nedstämdhet som många svenskar kallar vinterdepression har egentligen ett annat namn, och fenomenet förekommer framför allt på nordliga och sydliga breddgrader, där det är stora skillnader mellan årstiderna.

– Den korrekta termen är egentligen SAD (seasonal affective disorder) och kan infalla när som helst under året. I grunden handlar det om att våra hjärnor har små mat- och sov klockor som styr dygnsrytmen, likt Skalman. Den är extremt viktig och styr allt från produktionen av lyckohormon, energibalanser och metabolism. När dagarna blir kortare på hösten och mörkret tar allt mer plats kan hela systemet rubbas, vilket gör att folk mår sämre.

Varför rubbas systemet för så många på hösten?

– Mängden ljus styr våra nivåer av sömnhormonet melatonin. När det är mörkt ute producerar kroppen hormonet vilket gör att vi kan känna oss trötta, oavsett tid på dygnet. Det är inte logiskt för vår kropp att det är mörkt på dagen, vi är inte designade så. Men om man tillför ljus även under mörka timmar kan man få kroppen att känna sig piggare.

Och hur gör man det på bästa sätt?

– Det bästa sättet att motverka vintertrötthet och nedstämdhet är att få så mycket dagsljus som möjligt i början på dagen. Har man inte tillgång till det naturliga dagsljuset kan ljusterapilampor hjälpa. Annars är det bra att hålla fast vid rutiner kring träning och sömn, säger Gospic, och fortsätter:

– Naturen är också bra för att motverka stress och ohälsa.  Forskning visar att skogspromenader ger bättre prestationsförmåga och välmående än en stadspromenad, säger Katarina Gospic.

Oasen finns på Bromma Blocks och är tillgänglig för allmänheten fram till början av mars.

Frågan: Känner du dig mer nedstämd på vinterhalvåret, och vad tror du att det beror på?

Sebastian Dahlén, 26, säljare: Ja det gör jag faktiskt. Det har väl att göra med mindre mängd dagsljus och sol kanske? Och så är ju vädret deprimerande. Men jag försöker idrotta mycket och träna på gym för att hålla mig aktiv ändå.
Sara Haidar, 27, butiksanställd: Nej det gör jag faktiskt inte. Jag jobbar och äter mina vitaminer och hinner inte tänka på det så mycket.
Kristofer Widlundh, 30, säljare: Jag känner mig lite mer nedstämd i övergången mellan sommar höst, typ september oktober. Mest för att de blir kallare och gråare väder. Men december och vintern gillar jag.
Kari Eriksson, 62, egenföretagare: Ja förmodligen gör jag ju det, även om jag inte tänker på det. Det är ju så kroppen fungerar. Jag tycker hösten är värst, sen blir det mysigt med massa ljus och umgänge i december.
Fakta

Siffror från undersökningen

Av totalt 1000 tillfrågade svenskar, män och kvinnor i åldern 18-64 år, uppger:

  • 54 %  att de mår sämre under under hösten och vintern.
  • 61% att de känner igen sig i påståendet: ”Jag upplever att människor runtom mig blir mer nedstämda under årets mörka månader”.

Den vanligaste anledningen till nedstämdhet är mörkret, följt av kyla och snö.

De vanligast förekommande metoderna för att förebygga nedstämdhet under årets mörkaste månader är:

1. Tända levande ljus hemma (60 %),
2 .Försöka vistas utomhus så mycket som möjligt när det väl är ljust (56 %)
3. Vistas ute i naturen (41 %)
4. Umgås med vänner (37 %)
5. Äta D-vitamintillskott (20 %)
*flersvarsalternativ

Begreppsförklaring:

Melatonin: Ett hormon som produceras av tallskottskörteln, ochvars effekt är att man bli sömnig. Nivån ökar vid mörker.
Metabolism: Ämnesomsättningen. Hur kroppen tar upp näring och omvandlar till energi.
Lux: Enhet för belysningsstyrka.

 

 

Källa: TNS-Sifo