Ljusshow och miljarder ska lyfta Djurgår’n

Kaxig slogan, ljusshow och två miljarder kronor satsades. Så ska Djurgården stärkas.
Kaxig slogan, ljusshow och två miljarder kronor satsades. Så ska Djurgården stärkas.
En kaxig slogan, en ljusshow och två miljarder kronor som satsas. Så ska Djurgården bli ännu starkare som turistattraktion.

Under en pressträff på fredagen berättade Kungliga Djurgårdsförvaltningen (KDF) och Kungliga Djurgårdens intressenter (KDI) hur man ska göra ön ännu starkare som varumärke och attraktion. Detta blev bland annat genom en ljusinstallation.

– Djurgården tar emot över 15 miljoner besökare årligen – fler än till kinesiska muren. Här ska vara tryggt och säkert, samtidigt som Djurgården ska stå för öppenhet, glädje och lekfullhet, säger slottsfogde Magnus Andersson. Det känns fantastiskt att belysa Djurgården på ett både stilfullt och spektakulärt sätt och visa att Djurgården är en självklar destination även under den mörka årstiden.

Ny slogan

Men man ska också börja prata om Djurgården – Scandinavias #1 attraction.

– Ofta inser inte Stockholmarna själva hur stolta de ska vara över sin stad. Alla älskar Djurgården men hur ofta pratar vi om platsen som Skandinaviens främsta attraktion? Det är dags att vi börjar göra det!, säger varumärkesstrategen Julian Stubbs, som också ligger bakom slogan ”Stockholm – capital of Scandinavia” samt kändisporträtten på Arlanda.

Två miljarder satsas

Dessutom ska aktörerna verka ännu mer tillsammans. De kommande fem åren tros två miljarder kronor satsas av näringsidkarna på Djurgården.

– Besöksnäringen är världens snabbast växande bransch och vi lever upp till ambitionen att ständigt utvecklas. Samtidigt bär vi en 400-årig tradition vidare och förvaltar Djurgården för framtida generationer, säger Camilla Zedendahl, VD Kungl. Djurgårdens Intressenter.