SL:s löfte: Bagis rulltrappor ska bytas ut

Alla orkar inte stå i kö utan försöker ta sig upp ändå.
Alla orkar inte stå i kö utan försöker ta sig upp ändå.
Tuva Pettersson är irriterade över att rulltrapporna så ofta står still.
Tuva Pettersson är irriterade över att rulltrapporna ofta står still.
Rulltrappan rullar, sjöng Ola Magnell 1977. Men så är ofta inte fallet Bagis, där de gamla rulltrapporna frekvent säckar ihop och resenärerna pustar sig upp i trötta led.
– När vi byter bromsar så bör de inte stanna lika frekvent, säger Malin Brant-Lundin på Kone, som sköter servicen åt SL. 

Trådarna om SL:s opålitliga rulltrappor i Bagarmossen blir allt längre på facebook. Irritationen allt större. Frågorna allt fler. Varför stannar rulltrapporna upp så ofta? Varför står de still så länge varje gång?

– Det är alltid den som går upp och aldrig den som går ner. Det är ett mysterium, säger Tuva Pettersson, som väntar i hisskön med barnvagnen denna onsdagskväll i mitten av december.

För dem som inte har tid att stå i en lång hisskö är alternativet att bestiga den extremt långa rulltrappan. En kvinna lyfter upp barnvagnen och försöker med den i famnen och hjälp med dottern trassla sig uppåt.

– Jag såg en gång en tjej som kollapsade halvvägs upp, men fick hjälp. Jag vill inte bli nästa att singla ner, säger en äldre kvinna som står kvar och trampar i hisskön.

En äldre man får denna kväll hjälp att släpa sig upp för rulltrappan. Han tar det sakta steg för steg med en stöttande axel att luta mot. Bakom honom bildas en kö.

– Vad ska man göra? Den är ofta trasig. Jag orkar inte gå upp, det gör man inte om man har ont i hjärtat. Gamla människor och barn orkar inte, säger en annan äldre man i hisskön.

Kön till hissen fylls på för varje tåg som rullar in med jobbtrötta pendlare, sköra pensionärer och stressade föräldrar med matkassar, barnvagn och otåliga ungar.

– Ibland är detta droppen som får bägaren att ringa över, säger Tuva Pettersson, när hon kommit med hissen upp till markplan.

Teorierna om vad som ligger bakom de frekventa haverierna är många i trådarna på Facebook. Snorungar som tryckt på nödstopp? Grus i maskineriet? Utsliten gammal trotjänare? En och annan irriterad blick kastas på spärrvakten i glaskuren.

– Vi försökte starta den, men det gick inte så vi felanmälde till serviceenheten, säger SL:s spärrvakt till lokaltidningen Mitt i Hammarby Skarpnäck när vi undrar om inte hon har startnyckel.

Att rulltrappan ner fortsätter att rulla som om inget hänt känns då nästan som ett hån. En ner rullar. De två upp går inte.

– Varje onsdag kl.17.30 och framåt står den still. Det har varit så fyra onsdagar i rad när vi varit här, berättar en kvinna och hennes dotter, som är på väg till ett möte.

– Jag är kroniskt sjuk och för mig är detta rent vansinne. Först gången tog jag hiss, men då får man vänta en kvart.

En timme senare står rulltrapporna upp fortfarande still. Endast rulltrappan i mitten går att vända, enligt SL:s spärrvakt. Men den här onsdagen står både mittensektionen och rulltrappan längst till höger still. Den nyckel som spärrvakten har funkade inte och därför är det bara att vänta på hjälp, berättar hon.

Rulltrapporna i Bagarmossen har vid det här laget närmare ett kvarts sekel på nacken, enligt SL. Förslitningsskador är möjligen en diagnos nära sanningen.

– Den berörda rulltrappan är en 23 år gammal rulltrappa som snart ska bytas ut helt, uppger Martina Wiklund, presskommunikatör på SL.

Bagisborna lär dock få återse reparatörer på akututryckning innan dess. Förra året lovade SL att satsa en halv miljard på att byta ut gamla rulltrappor, men varnade då också för att det tar tid att köpa in nya.

Enligt SL:s serviceentreprenör Kone kanske det ändå finns en liten ljusning i sikte efter årskiftet.

– Bromsarna ska bytas ut och rulltrapporna kommer vara i drift till dess att det sker, men jag kan tyvärr inte säga exakt när, säger Malin Brant-Lundin på Kone, som sköter servicen åt SL.

– När vi byter bromsar så bör de inte stanna lika frekvent.

Men Bagisborna får dock räkna med att bromsbytet i sig blir en prövning av tålamodet. Det fungerar ungefär som på en bil – det går inte att rulla under tiden.