Trots löften – hissen på Askebykroken står still

Hissen står ofta stilla på Askebykroken 26 i Rinkeby. Zahra Hassani tycker det är dåligt.
Zahra Hassani, hyresgäst, som tröttnat på hissen krånglat i flera månader.
Förra veckan lagade Familjebostäder hissen på Askebykroken, som felanmälts 18 gånger.
Nu står den återigen still.
Hyresvärden kan i nuläget inte svara på om hyresgästerna ska få minskad hyra på grund av problemen.

Mitt i berättade förra veckan att hissen på Askebykroken 26 felanmälts 18 gånger.

Familjebostäder, som är hyresvärd, lovade då att åtgärda problemet och bytte hissens kretskort under onsdagen förra veckan.

Hissen funderade i två dagar för att sedan stanna på väg upp till våning fyra. Där har den stått i tre dagar.

– Jag tycker att det är tråkigt och det är synd om mina grannar som måste bära barnvagnar och rollatorer upp för trapporna. Vi får heller ingen information från hyresvärden, säger hyresgästen Zahra Hassani.

Hon har felanmält hissen upprepade gånger och filmat hisskrånglet. Se filmen nedan.

Familjebostäder har fått in 18 felanmälningar sedan januari i år. Majoriteten av anmälningarna har inkommit de senaste två till tre månaderna.

Det här är inte okej. Det här behöver åtgärdas ordentlig

Erica Lawesson på Familjebostäder

Kommer hyresgästerna att få reducerad hyra med tanke på att hissen krånglat så pass mycket och länge? 

– Hyresgäster som har anspråk på hyresreducering måste själva skriva till oss så tar vi ställning till det då, säger Erica Lawesson, kommunikationsdirektör på Familjebostäder.

Tycker ni att det är acceptabelt att hyresgästerna på Askebykroken inte har haft en fungerande hiss så pass länge?

– Nej det är inte okej och det har vi också pratat om med vår hissentreprenör, att de borde gjort den här felsökningen tidigare.

– Nu har vi kontaktat entreprenören igen och de ska ta hjälp av ytterligare en firma. Tidigare har de kunnat starta om hissen så att den börjar fungera men det här behöver åtgärdas ordentligt, säger Erica Lawesson.