Löften om satsningar på bussar i Tyresö

Fler direktbussar från Tyresö är ett av förslagen.
Fler direktbussar från Tyresö är ett av förslagen.
100 miljoner till busstrafiken i Tyresö. Fler direktbussar. Fler bussfält. Mer kollektivtrafik på tvären. Det är några av löftena.

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsrådet, och Fredrik Saweståhl (M), kommunstyrelsens ordförande i Tyresö, gick i veckan ut med att de vill satsa på busstrafiken i Tyresö.

– Vi har tagit i hand kring en bussatsning kommande år som innebär en riktad satsning på busstrafiken i Tyresö på uppemot 100 miljoner kronor, säger Tamsons.

De vill se ett 20-tal nya bussar och usb-uttag i alla bussar.

– Ska det vara möjligt med tätare och utvecklad busstrafik måste det finns bussar som kan köra den trafiken. De bussarna vill vi ska vara moderna och trivsamma för resenärerna. Därför är den satsningen på nu närmare 100 miljoner vi går fram på nu en väldigt viktig del för att möjliggöra en utvecklad trafik, säger Tamsons.

Ingenting är viktigare för Tyresöborna än att det ska gå få fler bussar in till stan med färre byten

Han syftar på det Fredrik Saweståhl menar är den mest prioriterade frågan för kollektivtrafiken i Tyresö – möjligheten till fler tvärförbindelser och direktbussar in till Stockholm.

– Ingenting är viktigare för Tyresöborna än att det ska gå få fler bussar in till stan med färre byten, hela dagen. I den frågan räcker det inte med att jag och Kristoffer är överens, utan vi vill också gemensamt sätta större press på Stockholms stad och Trafikverket att leverera, säger Saweståhl.

”Vi går till val på direktbussar”

Talla Alkurdi (S) är oppositionslandstingsråd.

– Det är bra att alliansen nu börjar satsa på bussar efter 12 år vid makten. Under deras styre har antalet direktbussar mellan Tyresö och Centralen skurits ner kraftigt. USB-uttag i all ära, men det som verkligen behövs är fler direktbussar. Vi går till val på direktbussar mellan Tyresö och Centralen och fler bussfält för att undvika köer, skriver hon i ett mejl till Mitt i Tyresö.

Hon berättar att Socialdemokraterna även bland annat vill korta restiden med nya bussramper och vill se en storsatsning på bussar mellan Tyresö och Täby via Flemingsberg, Kungens kurva, Vällingby och Barkarby.

– Det kommer att minska restiderna med upp till 70 %, skriver hon.

MP vill också se direktbussar

Också Miljöpartiet har kommit med vallöften om kollektivtrafiken i Tyresö. Tomas Eriksson, gruppledare i landstinget, och Marie Åkesdotter, gruppledare i Tyresö, gick förra veckan ut med att de lovar att satsa på kollektivtrafiken i Tyresö om de vinner valet. I första hand vill de se fler direktbussar från Tyresö till T-centralen.

– Vi vill både utöka turtätheten och se till att fler bussar trafikeras med ledbussar med högre kapacitet. Det höga antalet stående passagerare i dag på Tyresöbussarna är både trafikosäkert och får människor att välja bort kollektivtrafiken, säger Eriksson, i ett pressmeddelande.

Miljöpartiet vill också göra det lättare att resa kollektivt på tvären i Södertörn, bland annat genom att linje 172 till Huddinge C ska starta från Tyresö. På sikt vill de göra den till en förlängning av Spårväg syd.