Lovikka trendigt i Tokyo

Hana Stocklassa och Sofia Hagelin håller på att packa upp kollektionen i sitt nya kontor på Kungsholmen.
Hana Stocklassa och Sofia Hagelin håller på att packa upp kollektionen i sitt nya kontor på Kungsholmen.
Den klassiska vanten finns naturligtvis i modern tappning.
Den klassiska vanten finns naturligtvis i modern tappning.
Stickat på ett modern sätt.  Heart of Lovikka var nominerat till årets svenska modeföretag.
Stickat på ett modern sätt. Heart of Lovikka var nominerat till årets svenska modeföretag.
Glöm doften av våt ylle och tänk: mode.

Nu har de gamla sticktraditionerna från Lovikka i Tornedalen tolkats om – och gjort succe i Japan.

– Målet är att konkurera med Acne och inte hamna i hemslöjds­facket, säger grundaren Sofia Hagelin.

Det var såklart i Tornedalen som modemärket Heart of Lovikka föddes.

Sofia Hagelin från Danderyd hade åkt hem till sina släktingar i Kangos för att fira påsk. Hon var mammaledig med sitt tredje barn och funderade på vad hon skulle göra härnäst efter att hon drivit sajten Resfeber i 10 år.

I grannbyn Lovikka, som hennes mormor kom ifrån, var den stolta, hundraåriga sticktraditionen på väg att dö ut. Stickfabriken hade nyligen gått i konkurs, men behövde det vara slutet?

Tänk om man kunde ta allt det vackra i det arvet och uppdatera det, tänkte Sofia.

Hon hade ringt dem i förväg och berättat om sin idé: att göra stickat mode inspirerat av Lovikkatraditionen. Och en dag stod hon framför dem – 20 äldre damer i Lovikkas husmodersförening där hennes mammas kusin var medlem – och höll ett inlevelsefullt anförande.

– Förutom deras välsignelse, vilket var en förutsättning för hela projektet, behövde jag deras tillåtelse att använda det varumäkesskyddade ortsnamnet Lovikka.

Under tiden drack de sitt svarta kaffe under absolut tystnad.

Till slut reste sig ordföranden Margit och sa med barsk stämma:

– Jo, det blir bra.

För Sofia handlar projektet om att förvalta ett kulturarv vars historia också är hennes egen. Men också om att knyta ihop dagens trend-drivna konsumtion med ett annat förhållningssätt till kläder där hantverk och kvalitet är i fokus.

– Det är en sliten klyscha, men det handlar mycket om hållbarhet. En motvikt till slit- och slängkonsumtion.

När tillverkningen kom igång på allvar behövde Sofia, som är ekonom i grunden, hitta en designer som förstod idén bakom Heart of Lovikka.

– Det handlar om att vurma för gamla sticktraditioner utan att det blir för slöjdigt. Det ska vara en hög modegrad.

Via en gemensam vän kom Sofia i kontakt med den tjeckiska designern Hana Stocklassa. De köpte in gamla stickmaskiner från en konkursad fabrik utanför Prag och snart började garnet rulla.

Efter att ha jobbat hemifrån i några år, för att hålla kostnaderna nere, har Sofia och Hana precis skaffat ett kontor. Det enda som sätter färg på den hittills spartanskt inredda lokalen på Kungsholmen är plaggen från årets kollektion – och ett än så länge topphemligt samarbete med en känd nordisk designer.

I dag finns kläderna i ett 40-tal butiker i Sverige från Jukkasjärvi i norr via Stockholms innerstad till Malmö i söder. Och i Japan.

– Det finns ett oerhört stort intresse där. De har inte det här grovstickade modet, så det är väldigt spännande för dem. Vi har fått in kläderna på Mitsukoshi, Tokyos motsvarighet till NK. Men vi har fått sticka vantarna i mindre storlekar, berättar Sofia.

Två gånger har Heart of Lovikka blivit nominerade av Svenska moderådet: årets rookie i början och nu senast årets svenska modeföretag 2013.

Men Moderådet – och kronprinsessan Victoria som har en klänning från märket – är inte de enda digniteterna som lovprisat plaggen från Heart of Lovikka. Varje år åker Sofia till Lovikka och visar upp den senaste kollektionen för damerna i husmodersföreningen.

– Sen gäller det att plocka undan allt fort som ögat innan surströmmingen åker fram, säger ­Sofia.

Fakta

Med anor från 1800-talet

Den klassiska Lovikkavanten kommer från byn Lovikka vid Torneälven i Pajala kommun.

I slutet av 1800-talet stickade Erika Aittamaa plagg för att dryga ut hushållskassan. Tjocka vantar gjorde hon mjukare genom att tvätta och borsta dem. Efterfrågan blev så stor att Erika fick lära ut tekniken.

1961 blev Lovikkavanten ett registrerat varumärke.

2007 gick Lovikkavanten AB i konkurs.