Lugnet före däckstormen Dags att byta till vinterdäck

Martin Rasks däckfirma i Stuvsta får händerna fulla den närmaste tiden. ”Många väntar alldeles för länge”, säger han.
Martin Rasks däckfirma i Stuvsta får händerna fulla den närmaste tiden. ”Många väntar alldeles för länge”, säger han.
Halkan är här och det är hög tid att sätta på vinterdäcken. Men många väntar tills den första snön faller.

– Det här är den farligaste tiden, säger Martin Rask på Dannes däck i Stuvsta.

Den ena bilen efter den andra rullar in på Dannes däck i Stuvsta. Lennart Lindgrens Toyota Yaris hissas upp och däcken byts i ett nafs.

– Det var dags att ta in trädgårdsmöblerna. För att få plats med dem i friggeboden måste jag ta ut vinterdäcken. Då brukar det vara dags att byta, säger han.

Bilar avlöser varandra på löpande band. Ändå är det lugnet före stormen.

– De flesta kommer när den första snöflingan faller. Då kan vi ha 20 bilar som väntar, det brukar vara kö ut på gatan på morgonen, säger Martin Rask som äger Dannes däck i Stuvsta.

Han anser att folk byter till vinterdäck alldeles för sent.

– Det här är den farligaste tiden. Många kör runt med sina sommardäck och plötsligt blir det blixthalka.

Dessutom är det bra för däckens skull att byta innan snön kommer.

– Däcken mår bra av att rulla på asfalt när de har legat ett tag. Det blir en hinna på dem och den försvinner när de får rulla på barmark, säger Martin Rask.

Enligt lag måste vinterdäcken vara på 1 december eller vid vinterväglag. Martin Rask bytte till friktionsdäck, eller så kallade dubbfria vinterdäck, i slutet av september.

– Men snart byter jag till dubbdäck. På vintern är det det enda som gäller, anser jag. När det blir blankis är dubbar det enda som fäster, säger Martin Rask.

Enligt Trafikverket bör den som har bil utan anti-sladdsystem välja dubbdäck. En rapport från Trafikverket och konsultföretaget Vectura har visat att dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med 42 procent.

– Anti-sladdsystem började bli vanliga på mellanklass och större bilar efter 2004. På mindre bilar började det bli vanligt efter 2006. Den som köper en begagnad bil bör kolla upp hur det ligger till. Näst efter bilbältet är antisladdsystemet din viktigaste livlina, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Anti-sladdsystemet minskar risken för sladd på bakvagnen. Enligt rapportförfattarna är det troligt att däcktypen inte spelar någon roll när du har anti-sladdsystem. Samtidigt påpekar de att mer studier behövs för att säkerställa detta.

Dubbdäck ska ha tre millimeter mönsterdjup och sommardäck 1,6. Det är viktigt att inte slarva med däcken.

– Däcken och bromsarna är det viktigaste för säkerheten. Sedan kan bilen vara vilken rosthög som helst, säger Martin Rask.

Men att däcken har ett bäst före-datum är en myt.

– Inte så länge de förvaras inomhus. Har man dem utomhus kan de bli dåliga, men inte annars. Då är det hur mycket de är slitna som gäller.

På däckfirman tar ett däckbyte ungefär tio minuter. Lennart Lindgren hoppar in i bilen med sommardäcken i bagageutrymmet.

– Vi ses till våren, säger han.

Många kör runt med sina sommardäck och plötsligt blir det blixthalka.

Fakta

Så säger lagen om vinterdäck

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. Det är även lagligt att köra på dubbdäck under annan tid om det är eller befaras bli vinter­väglag.

Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck.Källa: Polisen