Luma kan förvandlas till lastbilskaos

Luma-området kan få en mynning till tunnelbanans arbetstunnel.
Luma-området kan få en mynning till tunnelbanans arbetstunnel.
Nya besked: Hammarby Sjöstad kan få en mynning till arbetstunneln för den nya tunnelbanan – vilket innebär tunga lastbilstransporter från morgon till kväll.

På måndag hålls informationsmöte i Spårvägsmuseet.

När tunnelbanan sprängs fram under Södermalm måste alla tusentals ton sten forslas bort genom arbetstunnlar. Nu är Luma i Hammarby Sjöstad återigen på tapeten som en möjlig kandidat för att få en öppning till arbetstunneln för stationen Hammarby kanal.

Andra alternativ som utreds för placering av tunnelmynningen är Katarina Bangata, ungefär i höjd med Orionteatern, och vid Londonviadukten. Tidigare avskrevs Luma som alternativ till arbetstunneln, för att Lumaparken skulle grävas upp och påverkan på omgivningen skulle bli för stor. Men nu utreds ett nytt läge vid Luma.

Att få en arbetstunnel i sitt bostadsområde är nog få som önskar, då det innebär täta, bullriga lastbilstransporter från morgon till kväll under flera års tid.

Beslut är ännu inte taget var arbetstunnlarna ska hamna. Förhoppningen från förvaltningen för utbyggd tunnelbana är att besked ska komma innan sommaren.

– Vi vet att detta är väldigt viktigt för många som bor i närheten, så det kommer vi att gå ut och berätta om så fort vi vet säkert, har Martin Hellgren, projektchef för nya tunnelbanan, tidigare sagt angående placering av arbetstunnlarna.

På måndag 16 maj hålls ett informationsmöte för allmänheten om stationen Hammarby kanal på Spårvägsmuseet, Tegelviksgatan 22 klockan 16-19.

Mitt i har tidigare skrivit om tunnelbanans utbredning på Södermalm:

2016-03-09 ”I protest mot nya tunnlar”

2016-01-21 ”Ingen tunnel vid färgarplan”

2015-11-13 ”Byggkaos drabbar östa Södermalm”

Fakta

Här kan det bli tunnlar

Bygget av den drygt en mil långa tunnelbanan mellan Kungsträdgården och Nacka planeras starta 2018 och pågå i sju år, fram till 2025.

Hösten 2015 presenterades två alternativa lägen för arbetstunnelmynningen för bygget av stationen Hammarby kanal: vid Färgarplan och i södra änden av Katarina Bangata. Färgarplan avskrevs då det ansågs vara för tekniskt komplicerat.

Nu finns tre alternativ kvar för arbetstunneln i Hammarby kanal: Katarina Bangata, Luma eller att använda samma arbetstunnel som för station Sofia, med tunnelmynning vid Londonviadukten.

Källa: SLL