ANNONS

Rädsla för bilchock på tvärgata när Hornsgatan blir miljözon

Miljözon på Hornsgatan kan spilla över trafiken till Lundagatan
Thomas Nilsson är skeptisk till att Lundagatan ska bli en alternativ väg för bilar som inte får köra på Hornsgatan.
Många bensin- och dieselbilar får snart inte köra på Hornsgatan.
Trafiken leds istället om till bland annat Lundagatan.
– Vad är det för vits om det blir mindre trafik där, men mer här, säger Thomas Nilsson, 54, som bor i kvarteret.
ANNONS
Fakta

Så ser du om din bil får köra i miljözonen

  • Följ länken och skriv in din bils registreringsnummer.
  • Klicka på Tekniska data och sedan Motor och miljö. Titta under Euroklassning.
  • Har din bil Euroklass 6 så är det fritt fram att köra vidare i hela innerstan.
  • Har bilen Euroklass 5 och går på diesel så kommer den förbjudas på Hornsgatan från juli 2022.
  • Står där inget är din bil förmodligen äldre och har Euroklass 4 eller sämre och förbjuds på Hornsgatan från och med januari 2020.

Miljözon i Stockholm: Så kollar du vilken Euroklass din bil har.

Från den 15 januari 2020 måste bensin- och dieselbilar ha de senaste utsläppsklassificeringarna – euroklass 5 eller 6 – för att få köra på Hornsgatan. Den första miljözonen i sitt slag  i stan. 

Det innebär att de flesta bilar som är äldre än 11 år förbjuds, vilket Mitt i tidigare berättat om. Sedan tidigare är det också otillåtet att köra med dubbdäck på Hornsgatan.

”Bevare mig väl”

De förbjudna bilisterna får istället hitta andra vägar.

Staden rekommenderar är att de istället kör på bland annat Lundagatan, Söder Mälarstrand och Rosenlundsgatan. Vilket troligen innebär att trafiken ökar där.

– De får det renare, och vi får det skitigare. Nej, bevare mig väl, säger Inga Eriksson, som bor på Lundagatan.

– Vi får köra runt, och längre sträckor.

Annika Hallgren

Annika Hallgren bor i närheten. Hon är inte negativ till en miljözon som sådan, men eftersom hon äger en bil som ska förbjudas på Hornsgatan blir det svårare att köra hem till Högalidsgatan.

– Vi får köra runt, och längre sträckor. Jag har inte råd att köpa en ny bil, säger hon.

Thomas Nilsson gillar inte att bilar leds om till hans bostadskvarter på Lundagatan.

– Vad är det för vits om det blir mindre trafik där, men mer här, säger han.

Miljözonen. Lundagatan Thomas Nilsson

Thomas Nilsson gillar inte att Lundagatan ska bli en alternativ väg för bilar som inte får köra på Hornsgatan. Foto: Pekka Pääkkö.

Fakta

De får köra på Hornsgatan även med förbjudna bilar

  • fordon som används i yrkesutövning av polis, räddningstjänst, ambulans, läkare, sjuksköterska, barnmorska, tull, kustbevakning, kriminalvård eller veterinär.
  • transport av sjuka personer till läkare eller sjukhus.
  • fordon klassade som veteranfordon.
  • färdtjänst.
  • förare eller passagerare med parkeringstillstånd för rörelsehindrad eller bilstöd via Försäkringskassan.
Källa: Stockholms stad

Politisk het fråga

Bland stadens politikerna har miljözonen på Hornsgatan varit en het politisk fråga. Oppositionen har kritiserat faktaunderlaget, att koldioxidutsläppen istället kan öka med det nya förbudet. Bland annat genom att antalet bensinbilar kan öka.

Men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) kallar detta absurt.

– Vi har en skyldighet att använda de medel vi har för att skapa en bättre luft. Det här är en åtgärd som kommer att öka luftkvalitén, sa han från talarstolen i kommunfullmäktige när miljözonen klubbades i september.

Polisen har inte resurser

Den som kör med en förbjuden bil riskerar 1 000 kronor i böter. Men frågan är vem som ska kolla det? Polisen har tidigare sagt till Mitt i att de inte har resurser att kontrollera de tänkta miljözonerna i Stockholm.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill att stadens parkeringsvakter ska kunna ge böter till bilar i fel miljöklass, eller att det införs elektronisk övervakning på Hornsgatan, liknande den som finns vid vägtullarna för trängselskatten.

Men inget kommer att finnas på plats 15 januari.

Staden ska räkna antalet smutsiga bilar både innan införandet och tre månader efter för att se om miljözonen har någon effekt på Hornsgatan. Man ska även mäta trafiken på intilliggande gator för att se hur trafiken där förändras.

Fakta

Miljözoner i Stockholm

Miljözon 1: Den enda miljözon som i dag finns i Stockholm. Omfattar tung trafik och skärps år 2021.

Miljözon 2: Ska införas på Hornsgatan. Innebär att bilarna måste ha Euro 5 eller Euro 6-klassning, med andra ord nästan alla bilar som är yngre än 11 år. Från den 1 juli 2022 skärps reglerna för dieselbilar då de måste ha minst Euro 6-klassning.

Miljözon 3: Innebär att enbart elbilar och gasbilar får köra inom miljözonen. I nuläget finns inget förslag på att införa miljözon 3 i Stockholm.