ANNONS

Inga lyxvåningar under bron – sex saker som INTE hände

Det bl inga bostäder under Lidingöbron och ingen tunnelbana till Lidingö heller.
Det bl inga bostäder under Lidingöbron och ingen tunnelbana till Lidingö heller.
Hade du hoppats på tunnelbana till Lidingö centrum eller att få flytta in i en flådig våning under bron? Sorry! De planerna har skrotats.
Här är en lista på sakar som inte hände under 2010-talet.
ANNONS

I en artikelserie belyser Mitt i förändringar på Lidingö under 2010-talet . Del 5 av 7: Förslagen som aldrig blev av.


1. Tåget har gått för att bygga t-bana till Lidingö

2016 hoppade Lidingö av de så kallade Sverigeförhandlingarna. Staten skulle investera i ny – spårbunden – infrastruktur mot att kommunerna byggde bostäder.

När Lidingö skulle tvingas bygga 8 000 nya bostäder till 2035, menade staden att det var orimligt. Lidingö hoppade av förhandlingarna och tackade därmed nej till tunnelbana.

Undersökning: 64 procent vill ha tunnelbana till Lidingö

2. Planerna på Östlig förbindelse grusades

Ända sedan 1800-talet har det funnits olika planer på en östlig förbindelse, en väg öster om Gamla stan, över eller under Saltsjön för att förbättra kommunikationerna i Stockholms östra del: Nacka, Värmdö, Lidingö och Stockholm.

I Trafikverkets förstudie 2006 fanns en motorvägstunnel från Värmdöleden i Nacka till Frihamnen i Stockholm som med hjälp av Essingeleden skulle binda ihop Norra och Södra länken.

Trots positiva politiker i Stockholms stadshus lades projektet på is. Östlig förbindelse ryms inte i de trafiksatsningar om 700 miljarder kronor som regeringen vill göra fram till 2029.

Men riksdagsledamoten Ida Drougge (M) från Lidingö förslog 2019 att riksdagen skulle väcka liv i projektet.

ANNONS

Drougge vill damma av Östlig förbindelse

3. Inget OS till Stockholm

Invigning på Friends Arena i Solna, medaljutdelning vid slottet, skidor i Botkyrka och OS-by i Järfälla – planerna på OS i Stockholm 2026 var stora. Länge såg det ut att gå vägen när motståndare efter motståndare föll bort.

Men trots att både kronprinsessan Victoria och Peter Forsberg gjorde sitt bästa för att övertyga den internationella olympiska kommittén – och finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) sjöng Abba – blev det nobben. Vinter-OS 2026 gick till Milano-Cortina i Italien.

4. Ingen spårvagn till Ropsten

I början av 2010-talet var spårvagnen stekhet. Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) sågade behovet av t-bana och planerade spårtrafik till såväl Hornsbergs strand som Ropsten. Det fanns också planer på att göra 4:ans buss till en spårväg.

Under perioden har tvärbanan visserligen förlängts till Solna men Spårväg city har bara blivit 600 meter längre. Och var är spårtaxin i Nacka? Och spårvagnarna till Ropsten och genom Barkabystaden?

Och spårvagnar i stället för bussar längs 4:ans linje är numera en ickefråga.

5. Inga lyxvåningar under Lidingöbron

När det stod klart att Gamla Lidingöbron skulle rivas och ersättas med en ny ville arkitektfirman Urban Noueau rädda bron med ett djärvt förslag. De ville bygga en park ovanpå bron. I konstruktionen under bron skulle de bygga ett antal lyxlägenheter som skulle sväva över vattnet under bron.

Företaget uppvaktade intensivt stadens politiker om förslaget men fick till slut nej.

Nu är bygget av den enklare, Lilla Lidingöbron i full gång.

Förslag: Gör om gamla Lidingöbron i New York-stil

6. Operahus på Lidingö

M-politikern Paul Lindquist föreslog ett operahus på Lidingö. Placering? På Flaggberget i Torsvik.

– Tänk bara att i pausen kunna gå ut på terrassen och uppleva solnedgången som speglar sig i vattnet. En bättre placering får man leta efter, sade Lindquist till Lidingösidan.