ANNONS

Bensinpumpar riskerar försinka ny pendeluppgång i Tullinge

Anders Thorén, Tullinge station.
Anders Thorén vid bensinpumparna i Tullinge som fortfarande finns kvar. Mackhuset är nu rivet.
Det är hög tid att hitta en ny plats för bensinstationen i Tullinge menar Tullingepartiet.
Vid bygget av en ny pendeluppgång riskerar macken att bli en svår nöt att knäcka.
Men enligt Gabriel Melki (S) är det ännu inte säkert var den nya pendeluppgången ska ligga.
ANNONS

Bensinstationen i Tullinge riskerar att hamna i vägen, men det finns också riskavstånd att ta hänsyn till när det gäller hanteringen av  bensin och andra drivmedel.

Mackhuset rivs i Tullinge

”Om de menar allvar”

– Om Majoriteten menar allvar med sina planer på en ny pendeluppgång den här mandatperioden så är det dags att de ser ut en ny plats för bensinstationen, säger Anders Thorén som är gruppledare för Tullingepartiet.

Tullinge station

Bensinstationer omfattas av säkerhetsregler. Enligt nuvarande standardregler ska det vara minst 25 meter från platsen där tankbilarna fyller på bensinstationen till en plats där människor vanligtvis vistas, till exempel en busshållsplats. Foto: Anders Björklund.

Enligt planprogrammet för centrala Tullinge planerar Botkyrka kommun för en nordlig pendeluppgång mot Flemingsberg men också två sidoperronger.

Tullinge växer – nu ska en ny pendeluppgång utredas

ANNONS

Två perronger

En perrong mot Huddingevägen och en perrong mot Römossevägen istället för nuvarande mittenplattform. Dessutom ser kommunen framför sig en passage under spåren. Men kommunalrådet Gabriel Melki (S) menar att det är för tidigt att börja leta upp en ny plats för bensinstationen. Det finns ännu inget beslut hur utformningen av stationen blir eller var pendeluppgången kommer att ligga.

– Det som finns än så länge i planprogrammet för Tullinge är en vision. Detaljplanerna kommer senare, säger han.

”Ganska stor historia”

Bensinmacksägarna ST1 menar att en flytt för dem är en komplicerad och tidskrävande process som kostar mycket pengar.

– Det är en ganska stor historia att hitta en plats för en drivmedelsanläggning, Du ska ha tillstånd för platsen. Det är också en ganska omfattande historia att riva befintlig anläggning också, säger Stefan Samuelsson som är retailchef på ST1.

Mackhuset ST1

ST1 bestämde sig för att riva mackhuset. Men bensinpumparna är kvar. Remigijus som kallas för Ramb jobbade med rivningen av mackhuset i Tullinge. Foto: Anders Björklund

ST1 som har tomträttsavtal på platsen nöjer sig dock inte med vilken plats som helst istället för nuvarande.

– Vi har en existerande anläggning som säljer ganska bra. Det är inte bara att stänga den och hoppas att kunderna kommer två år senare till en annan anläggning. Det är också en fråga om tajming, säger Stefan Samuelsson.

ST1 Mack.

Mackhuset är nere för räkning nu. Foto: Anders Björklund

I våras beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att starta en utredning för hur en ny pendeluppgång ska byggas och vilka som ska finansiera denna.

En ny pendeluppgång fanns med som vallöfte från både moderata regionpolitiker och Socialdemokraterna i Botkyrka redan i valrörelsen 2014.

Blir det spaden i backen den här mandatperioden?

– Det är upp till regionen och Trafikverket. Vi är redo, säger Gabriel Melki.

Tullinge växer – nu ska en ny pendeluppgång utredas