Magnus flyttar för bättre luft

Magnus Darke med Otis, 11 månader. Familjen bor längs med tvärbanespåren och Årstabergsvägen, men flyttar till hus i Huddinge vid årsskiftet.
Magnus Darke med Otis, 11 månader. Familjen bor längs med tvärbanespåren och Årstabergsvägen, men flyttar till hus i Huddinge vid årsskiftet.
I Ericssons gamla kontorshus intill E 4 vid Telefonplan skall det byggas bostäder.
I Ericssons gamla kontorshus intill E 4 vid Telefonplan skall det byggas bostäder.
Brännkyrka bollplan i Midsommarkransen. Här planeras 375 lägenheter precis intill E4/Essingeleden. Området är enligt exploateringskontoret utsatt för buller, partiklar och farliga godstransporter.
Brännkyrka bollplan i Midsommarkransen. Här planeras 375 lägenheter precis intill E4/Essingeleden. Området är enligt exploateringskontoret utsatt för buller, partiklar och farliga godstransporter.
Längs med trafikerade Årstabergsvägen och ett stenkast från Södra länken ska ett nytt bostadsområde byggas med en stor skola och flera förskolor. Trots att partiklar är farliga för barns hälsa.

– Det är klart förhöjda nivåer och det är inte ofarligt, säger Göran Pershagen, professor i miljömedicin.

Den ena lastbilen efter den andra avlöser varandra på Årstabergsvägen.

Här strax intill, på industritomten intill Årstabergs station ska ett nytt område byggas. Som Lokaltidningen Mitt i tidigare har berättat vill Ikano bostad bygga 900 bostadsrätter och en skola för 1 200 elever på platsen. I bottenvåningarna på husen ska det vara tre förskolor om totalt 16 avdelningar.

Bara 15 meter från områdets södra del går Årstabergsvägen. Här passerar 18 000 bilar varje dygn. Ett stenkast bort går Södra länken som trafikeras av 95 000 fordon varje dygn.

Magnus Darte och hans familj bor på Svärdlångsvägen med fönster och balkong mot Årstabergsvägen. Vid årsskiftet flyttar familjen till hus i Huddinge – ett av skälen är att komma bort från det trafikerade läget.

– Vi har en balkong, men den använder vi mest till att förvara saker på. Vi har två barn och behöver större, men hade vi bott längre in i Årsta hade vi kanske bott kvar längre, säger han.

Att luften påverkar barnen är något han tänker på.

– Ett par år går väl bra, det tror jag inte är så farligt. Men jag skulle inte vilja låta dem växa upp här.

Han känner till planerna på det nya området, men skulle tveka innan han flyttade in där.

– Det blir ju inklämt mellan olika vägar. Jag skulle nog mest störa mig på bullret. Sedan är det också en ekonomisk fråga, det blir ju billigare att bo längs en trafikerad väg.

Det nya området klarar gränsen för partikelnivåer, men det är inte med god marginal.

– Man ser hälsoeffekter även under gällande riktvärden. WHO har föreslagit lägre nivåer, säger Göran Pershagen, professor i miljömedicin vid Karolinska institutet.

När det gäller luftföroreningar har det blivit bättre i Stockholm, men inte när det gäller de fina partiklarna som letar sig in i bostäder. Och de är sannolikt den stora orsaken till hälsorisker.

– Studier visar att partikelhalterna är skadliga för barns lungor och de som bor längs högtrafikerade vägar påverkas. De nedre luftvägarna påverkas och lungfunktionen försämras. Spädbarn är särskilt känsliga, säger Göran Pershagen.

Den här påverkan finns kvar när barnen är tonåringar visar uppföljande studier. Hur det blir när de är vuxna är för tidigt att säga.

Buller kan man ju stänga ute, men kan man bygga bort partiklarna?

– Nej, inte de finaste partiklarna. De kommer in i bostäderna om man bor längs högtrafikerade vägar.

Enligt Göran Pershagen är det framför allt dubbdäck är boven när det gäller partiklarna. Elbilar minskar utsläppen, men påverkar inte partikelhalterna.

Enligt luftkvalitetsutredningen som gjorts för Årstaberg antas att halterna kan vara något lägre år 2030, trots att trafiken kommer att öka. Det bygger på att dubbdäcksandelen ska minska från 70 procent till 50. Att området är komplext med närliggande trafikleder i tråg och upphöjda på broar innebär att beräkningarna innehåller en större osäkerhet än normalt.