ANNONS

Majoritetens besked om Östlig förbindelse: Ser inte ljust ut

Östlig förbindelse Anna König Jerlmyr (M)
Trots att stora delen av styret vill ha Östlig förbindelse har inget hänt i frågan.
Östlig förbindelse var en av läsarnas viktigaste Östermalmsfrågor inför valet 2018.
Hela majoriteten i Stockholm, förutom MP, ville bygga den nya motorleden – men när Mitt i ett år senare granskar vad som hänt ligger frågan på is.
ANNONS

Motorvägstunneln Östlig förbindelse mellan Nacka och Ropsten var en av Alliansens tyngsta profilfrågor under valrörelsen 2018 i Stockholm.

Erik Slottner (KD) framhöll att en satsning på förbindelsen skulle avlasta de centrala delarna av staden från biltrafik – och de övriga partierna motiverade ett bygge av leden med liknande argument.

Men MP höll inte med. Inför valet sa Daniel Helldén (MP) till Mitt i att de i stället vill lägga pengar på ”hållbara trafiklösningar”.

Inte prioriterat av regeringen

Trots att stora delen av styret vill ha Östlig förbindelse har inget hänt i frågan.

Detta eftersom projektet är statligt – och regeringen har inte gjort någon utredning på nationell nivå. Det finns inte heller med i det nationella januariavtalet.

Samtidigt säger Anna König Jerlmyr (M) att en utredning inte skulle förändra något under de kommande åren.

– Ska det bli av ska det finansieras statligt, så även om det skulle komma en utredning under mandatperioden skulle pengarna nog ändå gå till annat i Stockholms stad, säger hon till Mitt i.

Lägger pengarna på annat

I stället blir det alltså som MP ville – och pengarna kommer att gå till annat.

– Vi kommer satsa på kollektivtrafiken istället. Vi har exempelvis en historisk utbyggnad av tunnelbanan på gång, säger Anna König Jerlmyr (M).

ANNONS

Så hur stor är chansen att Östlig förbindelse ändå byggs under mandatperioden?

– Moderaterna nationellt och här i Stockholm är för en förbindelse. Men eftersom det är ett regeringsbeslut som behövs ser jag väldigt små utsikter om att det skulle ske.

Oppositionen: ”Har brutit som alla sina vallöften”

Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) konstaterar att M-kampanjen inför valet för Östlig förbindelse inte backats upp av handling efter valdagen.

– Vi menar att den behövs på sikt. Men vi tycker inte staden ska betala, utan att staten måste stå för finansieringen. Nu har Moderaterna svängt och tycker som vi. Men Moderaterna har ju brutit alla sina vallöften, förutom att sänka skatten.

Jan Valeskog

Jan Valeskog (S) Foto: Pressbild

Fakta

Såhär svarade majoriteten i Stockholm innan valet

”Vill ni bygga motorleden Östlig förbindelse?”

Anna König Jerlmyr (M):

–Ja. Genomfartstrafiken måste ledas om för att få effektiva och miljövänliga transporter. Om trafiken minskar i stan kan vi få mer kollektivtraik, mer cykelbanor och förbättrad stadsmiljö.

Daniel Helldén (MP):

–Nej. Fler motorvägar ökar trafiken. Det är inte rimligt att bygga ut vägar som leder till ökad bilism och ett försämrat klimat. Vi borde i stället lägga pengarna på hållbara trafiklösningar.

Lotta Edholm (L):

–Ja. Stockholm behöver en ringled för kollektivtrafikens och människornas skull. De som bor och jobbar i länet måste kunna åka mellan norr och söder utan att köra rakt genom stan.

Karin Ernlund (C):

– Ja, förutsatt att den byggs klimatsmart, kollektivtrafiksanpassat och att trängselskatterna utvecklas för att minska trängsel ytterligare.

Erik Slottner (KD):

– Ja. En östlig förbindelse kommer att öka framkomligheten, avlasta de centrala delarna av staden från biltrafik samt möjliggöra att Skeppsbron och Slussen blir levande stadsmiljöer.