Min lokala hjälte

Mäklarnas nya knep i sjunkande marknaden

collage-mäklarkorv
Korv och bubbel är några av mäklarnas nya knep i den sjunkande marknaden.
Korvbjudning, champagne och poesi. När bostadsmarknaden går ner måste mäklarna ta till nya knep för att locka till sig spekulanterna.
– Nu märks skillnad på mäklare och mäklare, säger Niclas Holmberg, mäklare i västerort.

Bostadsmarknadens förutsättningar har bara de senaste månaderna förändrats radikalt.

I Bromma har säljarna tvingats sänka sina annonspriser med över 15 procent. I Hässelby-Vällingby är sänkningarna över 20 procent.

Läget gör att mäklarna måste ta till nya mer innovativa metoder för att synas. Det har hetat ”att det är dags att börja mäkla igen”.

– Det är nu det märks skillnad på mäklare och mäklare. Yrkeskunskapen kommer mer till sin rätt, säger Niclas Holmberg, mäklare på Svenska mäklarhuset i västerort.

En skillnad för honom och hans kollegor i den sjunkande marknaden är att det nu diskuteras mer säljstrategi och hur marknaden på bästa sätt ska bemötas.

Lägger mer tid på spekulanterna

Ett exempel på mäklarnas nya metoder är att hålla längre visningar, ibland upp till fyra timmar. Men det är något som inte nödvändigtvis fungerar enligt Niclas Holmberg.

– Jag tycker att det är viktigare att ta hand om och lägga mer tid på de som verkligen vill köpa än att hålla längre öppna visningar, säger han.

Andra exempel på knep är att det i samband med visningar även bjudits på bubbel och tilltugg, bland annat korv med bröd.

– Just korv är inget vi använt oss av. Men såhär i juletid bjuder vi på lite pepparkakor och glögg. Men jag tror inte det är det som säljer bostaden i slutändan.

Mer sälj och förhandling

Även i marknadsföringen märks tydligare strategier och säljknep.

En fastighetsmäklare i innerstan hade som främsta säljargument att bostadsrättsföreningen tillåter fri andrahandsuthyrning, något som SVT skrivit om.

En annan observation är att språket i bostadsannonserna blir alltmer litterärt. Något som Dagens Nyheter kallar ”mäklarpoesi”.

– Jag älskar att yrkesrollen blir tydligare. Det är betydligt mer sälj och förhandling nu än förut, då man fungerade mer som budmottagare.