Mäklarnas nya knep när priserna sjunker

collage-mäklarkorv
Korv och bubbel är några av mäklarnas nya knep i den sjunkande marknaden.
Korvbjudning, champagne och poesi. När bostadsmarknaden går ner måste mäklarna ta till nya knep för att locka till sig spekulanterna.
– Det gäller att våga tänka utanför boxen, säger Veronika Oskarsson, mäklare i innerstan.

Bostadsmarknadens förutsättningar har bara de senaste månaderna förändrats radikalt.

I innerstan är andelen prissänkta bostadsannonser fler än på många år. På vissa håll har säljarna tvingats sänka sina annonspriser med över 15 procent.

Läget gör att mäklarna måste ta till nya mer innovativa metoder för att synas. Det har hetat ”att det är dags att börja mäkla igen”.

– Bostäderna säljer sig inte sig själva längre. Det är nu vi får visa våra färdigheter som mäklare, säger Veronika Oskarsson, mäklare på Erik Olsson Fastighetsförmedling och verksam i innerstan.

”Bostäderna säljer sig inte sig själva längre.”

Veronika Oskarsson, mäklare i innerstan.

Enligt henne märks det nu skillnad på de mäklare och firmor som har en genomarbetad strategi och de som tidigare förlitat sig på den attraktiva marknaden.

– En sliten fras, men det gäller att våga tänka utanför boxen, våga prova nya knep och strategier.

Knepet: Nya visningstider

Ett exempel på de nya knepen är att hålla längre visningar, ibland upp till fyra timmar. Något som gjort det enklare för spekulanterna att dyka upp och planera sina visningar i det än så länge breda utbudet.

– Det har också inneburit mindre stress väl på plats. Det ger oss mer tid att ge högre kvalité på informationen till spekulanterna, vilket ger en högre trygghet, säger Veronika Oskarsson.

Vissa visningar har även lagts om till lunchtid på vardagar i stället för kvällstid. Allt för att spekulanterna ska hinna med alla tänkbara visningar.

I andra fall har det i samband med visningar även bjudits på bubbel och tilltugg, bland annat korv med bröd. Men även i marknadsföringen märks tydligare strategier och säljknep.

En fastighetsmäklare på Södermalm hade som främsta säljargument att bostadsrättsföreningen tillåter fri andrahandsuthyrning, något som SVT skrivit om.

Annonserna liknar poesi

En annan observation är att språket i bostadsannonserna blir alltmer litterärt. Något som Dagens Nyheter kallar ”mäklarpoesi”.

Men den nya mäklarpoesin är inget som Veronika Oskarsson anammar. Enligt hennes erfarenhet fungerar det enkla och tydliga fortfarande bäst.

– Informationen ska vara lätt att ta till sig. Annars finns risken att budskapet inte når fram, säger hon.

Slutligen, är det ”dags att börja mäkla igen”?

– Det är ju ett roligt uttryck. Det kan låta konstigt när marknaden pekar nedåt, men det är kul när marknaden ändras och vi får ta an nya utmaningar.