Min lokala hjälte

Målet är fler synliga slöjor

Sara Delshad.
Sara Delshad.
Kvinnor med slöja trakasseras. Modebilder på slöjbärande kvinnor väcker reaktioner.

Upplevelsen av att muslimska kvinnor inte tillåts synas offentligt fick Lidingöbon Sarah Delshad att starta nätverket Muslimska feminister.

I början av hösten hade Åhléns en reklamkampanj där modellerna bar den muslimska huvudbonaden hijab. Den väckte starka reaktioner, men Sarah Delshad älskade det.

– Det var den absoluta drömmen! säger hon.

Eftersom muslimer i svenska medier så ofta före-kommer i negativa sammanhang kände hon att det var en befrielse att se slöj-bärande kvinnor i ett positivt sammanhang.

Just därför blev hon besviken över den debatt som följde, där många ville att bilderna inte skulle visas. Hon tycker det är viktigt att alla får synas.

– Slöjbärande kvinnor bor och verkar generation efter generation i det här landet. Ska de aldrig någonsin få kunna känna sig representerade? Det är en demokratisk fråga.

Känslan av att muslimska kvinnor syntes och hördes för lite var en av flera orsaker till att hon startade nätverket Muslimska feminister.

Det var alltså inte i första hand för att diskutera teologiska frågor, vilket skulle riskera att ta all uppmärksamhet. Det finns mer praktiska frågor att lösa först, menar hon.

– Risken att du ska bli verbalt eller fysiskt attackerad om du går ut är ganska stor som muslimsk slöjbärande kvinna. Jag tror knappast att någon känner sig friare av att man rycker av henne slöjan. Det är ett hyckleri och vi måste prata om att frihet för kvinnor kan mani-festera sig på många olika sätt.

Själv föddes Sarah Delshad i den delen av irakiska Kurdistan, den delen av Mellanöstern där kriget mot Islamiska staten utspelar sig. Som 2-åring kom hon med sin familj till Sverige. Här växte hon upp i Gävle, innan hon flyttade till Lidingö.

– Jag har växt upp med en ganska sekulär far och en religiös mor. Jag har båda dragen i mig, men den seku-lära delen av mig har gett en grogrund för en annan känsla av att det måste finnas något mer, något gudomligt, säger hon.

Koranen har annars många verser som feminister kan reagera negativt på, precis som Bibeln, beroende på att dessa böcker är skrivna i en tid långt före feminismen var påtänkt. Muslimska feminister brukar utgå från att jämlikhet är en grundläggande tanke inom islam.

Sarah Delshad tycker inte hon ska behöva försvara sitt val att vara muslim och feminist. Hon säger att hennes muslimska identitet är i en trygg symbios med hennes feministiska världsbild.

Sedan hon startade sitt nätverk har hon märkt att muslimsk feminism väcker reaktioner från flera olika håll. Hon vill slåss för rätten att vara muslim och kvinna, utan att bli ifrågasatt.

– Att delta i teologiska diskussioner är inget jag ska behöva göra.

Just nu jobbar hon ideellt med att sprida sitt budskap, men hon hoppas att kunna få ekonomiska medel att verka mer långsiktigt med sina frågor.

– Min vision är att göra Muslimska feminister till en stiftelse som jobbar direkt gentemot medier och pr-byråer. Jag vill arbeta för den muslimska kvinnans publika representation, säger hon.

Fakta

Nominerad till Raoul Wallenbergpriset

Namn: Sarah Delshad.

Ålder: 25.

Yrke: Journalist.

Bor: Lidingö.

Aktuell: Som grundare av Muslimska feminister.

Bakgrund: Sarah Delshad och Muslimska feminister bidrog med en debattartikel i Aftonbladet på Internationella kvinnodagen 2015. För sina insatser nominerades hon till Raoul Wallenbergpriset 2015.