Välj ditt område
Markus Lindholm, cykelentusiast
Markus Lindholm från Kungsängen cyklar till sin cykelbutik i Bromma varje dag.
Markus Lindholm, cykelentusiast
"Det är lysande att stimulera cykelpendlandet" tycker Markus Lindholm från Kungsängen.
Rehan Mirza
Järfällabon Rehan Mirza har cykelpendlat till jobbet varje dag sedan 2010.
Rehan Mirza
"Jag mår bra av att cykla och gör det i alla väder" säger Rehan Mirza.

Målet: Tre mil högklassig cykelväg till city

Nyheter Trött på överfulla tåg och långa bilköer? Då kanske cykelpendling till Stockholms city kan vara något för dig. Nu tas nästa steg i planerna på att skapa tre mil cykelväg hela vägen från Kungsängen till Stockholm.

Kungsängenstråket är ett av flera stråk som pekades ut i den regionala cykelplanen 2014-2030 för att förbättra cyklandet i Stockholms län. Det ska rustas upp, byggas om och byggas till för att bli ett nytt regionalt cykelstråk från Kungsängen, via Jakobsberg och västerort i Stockholm stad. Eventuellt kan man bygga ut ända till Bålsta i norr.

Tanken är att skapa en sammanhållen cykelväg med samma standard hela vägen.

– Ett problem som ligger till grund för detta är att många cykelpendlare i Stockholmsregionen cyklar över en kommungräns och plötsligt landar i en trottoarkant, säger Gustav Hemming (C) som är miljö- och regionplanelandstingsråd i landstinget.

Bra för miljö och folkhälsa

Cykelbanan ska vara separerad från fotgängare och vara tillräckligt bred för att kunna köra om eller få mötande trafik på ett tryggt sätt. Rekommendationen är att cykelbanorna ska vara 3,6 meter breda.

Gustav Hemming ser många fördelar med ett förbättrat cykelnät. Om fler cyklar tar färre bilen – vilket är bra för miljön och folkhälsan. Ekonomiskt sett är det också bra om vägarna kan avlastas, menar han.

– Det är himla smart. Det finns ingen förlorare på att vi stärker cykelns roll i trafikapparaten, säger han.

Arbetet samordnas

Flera kommuner har redan satt igång arbetet med sina delsträckor, men nu ska en större samordning ske genom det regionala cykelkansliet. Kansliet skapades för ett år sen och ligger under landstinget, men även länsstyrelsen och Trafikverket ingår.

De ska ha en övergripande roll och se till att det byggs enhetligt och med lika hög standard längs hela sträckan. De ska också se till att kommunerna samarbetar på ett bra sätt. Det är nämligen upp till kommunerna längs sträckan att bygga och ordna finansiering för sina respektive sträckor.

– Det kan skapa ett vänligt men bestämt kollegialt tryck, så att kommunerna tävlar med varandra. Det rör sig i rätt riktigt redan, kommunerna blir mer och mer engagerade, säger Gustav Hemming.

Nu har dessutom Energimyndigheten skjutit till 1,5 miljoner kronor för att sätta igång en förberedelsestudie för länets regionala cykelstråk. Tidsplanen är dock väldigt osäker.

– Det är svårt med en tidtabell för när en eventuell storskalig investering ska inledas och avslutas. Jag vet inte heller någon tidsplan för studien men hoppas att den kommer att vara klar inom något år, säger Gustav Hemming.

Cykelpendlare positiva

Flera cykelentusiaster som Mitt i har pratat med tycker att ett uppgraderat cykelstråk låter som en bra idé. Kungsängenbon Markus Lindholm som driver en cykelbutik i Bromma cyklar till jobbet varje dag.

– Jag visste inte att det var på gång, det låter bra. Det vore lämpligt att binda ihop de cykelvägar som finns. Idag är det en del sidobyten och skarvar som ställer till det, säger han.

Han framhåller att stråket måste fungera året runt.

– I dag är det bra cykelväg mellan Järfälla och in, men mellan Kungsängen och Järfälla är det riktigt dåligt – särskilt under vintertid. Det är Trafikverket som sköter vägunderhållet och det är nästintill obefintligt.

Även Järfällabon Rehan Mirza cykelpendlar till jobbet varje dag. Det har han gjort sedan 2010. Från början var det till Hornstull, men idag är det till Solna strand.

– Jag jobbar som programmerare och sitter hela dagen. Jag mår bra av att cykla och gör det i alla väder, säger han.

Han är positiv till planerna på ett cykelstråk.

– Stråket kan leda till att allt fler vågar ta cykeln eftersom det känns tryggare, sedan är det säkrare med stråk.


Läs också:

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Misstänkt rån i Tantolunden

Nyheter

TV: Farväl till en epok i Gubbängen

Nyheter

Tiggeriutredare: ”Inför nationellt förbud”

Nyheter

Polishjälp vid kontroll av bussbiljetter

Kristoffer Tamsons och pendeltåg
Nyheter

Storbråk om skipp och stopp-tåg på Citybanan

Skötrumskartan
Nyheter

Ny restaurang-app för blöjbytare