Min lokala hjälte

Malin vill peppa gravida att våga röra på sig

Malin Widner arbetar som sjukgymnast i Täby.
Malin Widner arbetar som sjukgymnast i Täby.
Åkersbergabon Malin Widner är sjukgymnasten som vill spräcka hål på myter om gravida och träning. Men också peppa de som inte vet hur de ska röra på sig när magen växer och besvären blir allt värre.
– Man har otroligt mycket att vinna på att röra på sig, säger hon.

Ryggont och sömnproblem, förstoppning och foglossning. Besvären för gravida är en lång lista av olika vedermödor. Och sommarvärmen på det.

– Väldigt många av de problem som gravida kan drabbas av kan förebyggas och lindras – i vissa fall helt undvikas – med hjälp av fysisk aktivitet och träning, säger Malin Widner, legitimerad sjukgymnast och författaren till den nya boken ”Nytt liv – för en aktiv och hälsosam graviditet”.

Inte hänga på gymmet hela dagarna

Under sin tid som sjukgymnast med fokus på kvinnohälsa har hon förstått att det finns en hel del frågetecken att räta ut när det handlar om graviditet och träning.

– Många slutar träna när de blir gravida eftersom de är osäkra på vad de får och kan göra. Många som vanligtvis tränar kan också komma av sig under den första tiden då illamåendet är som värst, men även mot illamåendet är rörelse och motion en bra medicin. Det behöver inte innebär att hänga på gymmet, 30 minuter rörelse om dagen kan göra mycket.

Myten om överhettade barn

Hon säger att det tidigare, på grund av okunskap, funnits en hel del restriktioner kring träning under graviditet, men det har forskats mycket de senaste åren om de positiva effekterna träning har på både mamman och barnet.

Det kan vara svårt att hitta tiden att träna. Då kan man inkludera familjen. Foto: Privat

Hon nämner bland annat den gamla myten om att gravida inte ska träna för att barnet kan överhettas och att träning kan orsaka missfall.

– Det har visat sig att gravida ofta har bättre temperaturreglering och en ökad förmåga att transportera bort värme, bland annat eftersom de har mer blod och svettas lättare. Mitt tips är att inte gå till ”doktor Google” om man känner sig osäker som gravid, eftersom man där kan finna mycket motsägelsefull information.

Man ska inte gå till Doktor Google

Malin Widner

Men det finns viss träning som är mindre lämpade för gravida – exempelvis kontaktsporter och riktigt tunga styrketräning.

– Annars finns det väldigt få undantag. Jag beskriver enklare stabilitetsövningar som ger styrka och stadga åt bålen vilket är viktig för gravida eftersom många lider av ryggproblem.

Kan inte bota – men bromsa

Det allra vanligaste problemet är graviditetsrelaterad bäckensmärta (foglossning), och det kan drabba alla.

– Jag har exempelvis träffat vältränade crossfit-tjejer som också lidit av foglossning. Graviditetsrelaterade bäckenbesvär går inte att bota, men med rätt övningar och korrekt behandling kan man bromsa förloppet, säger Malin Widner.

Ingen tjatbok

Hon poängterar att det här inte en bok som enbart tjatar om att gravida ska träna, utan syftet med boken är att sprida korrekt information om fördelarna med träning och varför du bör fortsätta träna under graviditeten.

Många övningar i boken kan man göra med sin egen kroppsvikt och det finns fyra hemprogram i boken. Malin Widner har arbetat länge inom landstinget och alla råd om träning och kost bygger på vetenskap och hennes erfarenhet som sjukgymnast.

– Många gravida är motiverade till en livsstilsförändring. Jag hoppas att min bok kan förklara och motivera varför man ska röra på sig och hur mycket man har att vinna på det.

Fakta

Bor med familjen i Åkersberga

Ålder: 45

Yrke: Legitimerad sjukgymnast på halvtid på Rehab Nordost i Täby  – driver halvtid sitt eget företag som personlig tränare och föreläsare

Familj: Bor med man och två barn i Åkersberga. Har en mellanpinscher som heter Olga.

Gillar: Träning och att umgås med familjen och hunden.

Händer i sommar: Husvagnssemester i Värmland och Dalarna.