Min lokala hjälte

Mamma anmäler missad halsfluss

Treåringen klagade på halsont. Men läkaren upptäckte inget fel och skickade hem pojken.

Mamman har nu anmält läkaren för att ha missat sonens halsfluss.

Den 3-årige sonen hade haft 40 graders feber i fem dygn när mamman besökte mottagningen den 23 februari i år.

Några dagar innan hade pojken, enligt mamman, fått penicillin på Astrid Lindgrens barnsjukhus på grund av öroninflammation i höger öra.

Sonen var fortsatt förkyld, hade hosta och ont i örat. Dessutom hade han börjat klaga på ont i halsen när mamman tog honom till Närakuten i Jakobsberg. Enligt mamman sa läkaren att allt såg bra ut och vidtog inga åtgärder.

Nästa morgon hade sonen lika hög feber. Då åkte mamman, som bor i Upplands-Bro, till Astrid Lindgrens barnsjukhus där en läkare konstaterade att pojken hade halsfluss.

– Det är läskigt att sådana sjukdomar kan slinka igenom i vården. Som mamma gör man sin egen bedömning när barnen är sjuka.

– Just när det gäller ett litet barn så litar man på doktorn. Jag skulle vilja att läkaren som gjorde felet får veta om det så att han inte gör om det, säger mamman som nu anmält läkaren till Socialstyrelsen.

Agneta Björklund, verksamhetschef på Jakobsbergs vårdcentral, där Närakuten finns, har ännu inte tagit del av anmälan och kan heller inte uttala sig om det enskilda fallet.

– Vi ska undersöka det närmare, säger hon.

Syftet med en sådan utredning är att undvika att eventuella fel upprepas, enligt Björklund.

– Vi tar upp alla anmälningar i vår analysgrupp och diskuterar vad vi ska göra för att det inte ska hända igen.

Fakta

Så klagar du

Som patient eller anhörig har du rätt att klaga på vården. Anmälningsblankett finns på Socialstyrelsens hemsida.

Är du osäker, kontakta patientnämnden i landstinget.

Vill du ha ekonomisk ersättning, vänd dig till Patientförsäkringen.

Källa: Socialstyrelsen