Mamman dog – nu är sonen kritisk mot vården

Birgitta Bernhammar, på bilden 98 år, avled i september 2017, 99 år gammal.
Birgitta Bernhammar, på bilden 98 år, avled i september 2017, 99 år gammal.
Birgitta Bernhammar avled 99 år gammal efter en kraftig infektion. Nu riktar sonen skarp kritik mot vårdcentralen i Täby som han upplever inte gjorde tillräckligt.
– Jag är väldigt frustrerad över den passiviteten som finns på mottagningen, säger Jan Bernhammar.

Den 28 juli firade Täbybon Birgitta Bernhammar sin sista födelsedag ute på Djurgården. Hon hann bli 99 år gammal innan hon avled en och halv månad senare.

– Hon var en ovanligt vital och pigg 99-åring, säger sonen Jan Bernhammar till lokaltidningen Mitt i Täby.

Under sommaren hade hon skrivits ut från Danderyds sjukhus med en remiss till vårdmottagningen i Täby som skulle göra uppföljande prover.

– De skulle ta tester på hennes andning, kaliumvärden och infektionsprover, säger Jan Bernhammar.

”Hon var en ovanligt vital och pigg 99-åring”

Togs ett kaliumprov

Enligt sonen kom en sjuksköterska den första augusti och besökte hans mamma.

– Men hon tog bara ett kaliumprov efter ett beslut från doktorn.

Hur vet du att det var från ett beslut från doktorn?

– Det var sjuksköterskan som sa det.

Några fler besök hos mamman gjordes inte enligt Jan Bernhammar.

Mamman blir allt sämre

Men i mitten augusti började Birgitta må dåligt. Hon blev allt sämre och sonen Jan kontaktade vårdmottagningen den 28-, 30- och 31:a augusti och påminde vårdcentralen om att de skulle göra uppföljande tester.

–  Min mamma hade varit patient där sedan 1994 och haft samma läkare sedan 2001. De visste också om att hon behandlades med antibiotika och att det kan medföra risker för immunförsvaret. De hade också en remiss från sjukhuset där det stod att de skulle ta prover för infektioner.


Remissen från Danderyds sjukhus.


Åker in akut

Den första september, en fredag, hittade Jan sin mamma Birgitta utslagen och de blev tvungna att åka in akut till Danderyds sjukhus.

– Där kunde man konstatera att hon hade skyhöga infektionsvärden med befarad leukemi och sviktande njurvärden. Vårdcentralen ringde tillbaka först på måndagen och sa att de skulle komma och ta prover, men då var det försent.

Mamman avlider

Sjukhuset lyckades behandla infektionen men njurarna hade tagit rejält med stryk – en och halv vecka senare avlider mamman, 99 år gammal.

– Jag är väldigt frustrerad över den passiviteten som finns på mottagningen. Det är som en brandvägg mellan de som ringer upp när man ringt växeln och läkare. Det gick inte få tag på läkaren trots att jag flera gånger påminde dem om de prover de skulle göra, säger Jan Bernhammar.

”Det här handlar inte bara om min mamma”

Vill rädda andra

Han har skickat in en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) där han vill att de ska dels utreda hans ärende men även om mottagningen har fungerande rutiner. Det kan ta flera månader, ibland upp till ett år.

– Då får vi reda på om det finns ett samband mellan deras försumlighet och mammas död. Men det här handlar inte bara om min mamma, utan jag vill rädda andra i framtiden. Jag hoppas att IVO:s utredning kan ge svar på om rutinerna fungerar på patientsäkert sätt på den här vårdcentralen.

På den aktuella vårdcentralen svarar min via mejl att:

– Vi förstår att den närstående har frågor och har därför erbjudit oss att träffa honom för samtal, vilket han avböjt. Vi har utrett händelsen enligt de rutiner som vi har i fall som detta och har svarat på de frågor som IVO ställt till oss. För att inte riskera att skapa oklarhet väljer vi nu att avvakta IVO:s bedömning av det som hänt innan vi lämnar ytterligare kommentarer.

Texten har uppdaterats.