”Man får vara väldigt försiktig”

Maria Skansebo halkade på en isfläck när hon bar sin son i sele på magen. ”Som tur var gick det bra”, säger hon. Men hon ser gärna att det sandas bättre.
Maria Skansebo halkade på en isfläck när hon bar sin son i sele på magen. ”Som tur var gick det bra”, säger hon. Men hon ser gärna att det sandas bättre.
Stockholms stad vill ha säkrare snöröjning. Förra veckan tecknades ett avtal som lägger större ansvar på fastighetsägare att hålla trottoarerna isfria.

Initiativet om säkrare gator välkomnas i Kista.

Snökanonen från Ryssland lade ett djupt snötäcke över Kista förra veckan.

Samtidigt offentliggjorde Stockholm stad ett nytt avtal med branschföreningen Fastighets­ägarna. I det fastställs att det är den enskilde fastighetsägaren som är ansvarig för att få det halkfritt om exempelvis smältvatten från stuprännor ger is på trottoaren. Dessutom införs ett klagomålssystem för de fall där fastighetsägarna inte sköter sig.

I Kista välkomnas avtalet.

Det är halkigt och dåligt underhåll av vägarna, tycker en övervägande majoritet av de Kistabor som Lokaltidningen Mitt i pratade med i förra veckan. Många uppger att de har halkat i vinter trots att årstiden hittills inte varit så farlig vad gäller is och snö på gatorna.

En av dem är Maria Skansebo som berättar att hon halkade på en isfläck en vecka tidigare när hon bar på sin 3-årige son Teo i en sele på magen.

– Som tur väl är gick det bra. Men det är ojämnt sandat och man får vara väldigt försiktig, säger hon.

Hos fastighetsbolagen i Kista är det dock ännu oklart vad avtalet kommer att innebära. Både Svenska bostäder och Fastighetsägare i Järva hänvisar vidare till Fastighetsägarna. Lokaltidningen Mitt i har sökt ansvarig på Fastighets-ägarna utan framgång.

I de nya områden som byggs i Kista planeras det dåligt för snön.

– Vi bygger in ett problem. Trafikkontoret kämpar för att man ska lägga in ytor där man kan stjälpa snön, men det finns inte mycket kvar när bilar, cykel- banor, gångtrafikanter och träd har fått sitt. Och snön måste ju ta vägen någonstans. Vi kan inte trolla bort den, säger Claes Thunblad, trafikkontorets ansvarige för snöröjning.

Han menar att Stockholm går mot en framtid där snöväder blir allt svårare att hantera.

– Jag tycker det fungerar bra nu. Men med tiden blir det en större utmaning att inte ställa in bussar och annan kollektivtrafik när det snöar. Det kan bli som i New York där hela staden stannar om det kommer 20 centimeter snö.

I tisdags förra veckan publicerade Sveriges kommuner och landsting en rapport som visar att samhällskostnaderna för fallskador på grund av halka är fyra gånger så höga som kostnaderna för snöröjning. Men Claes Thunblad menar att detta inte spelar någon roll i Stockholm. Det är inte pengar som saknas.

– Folk måste förstå att det till exempel inte går att ha barmark på cykelbanorna. Vi har vinter här. Kommer det nederbörd och är 15 grader kallt så kommer det att bli is. Då gäller det att ha utrustat cykeln ordentligt med dubbdäck och annat. Skulle vi hålla på att skrapa alla vägbanor skulle de snabbt gå sönder till avsevärt högre kostnader.

Fakta

Hur tycker du att underhållet på Kistas gator och vägar är?

Gandavaa Zorigtbaatar, 29 år, Hjulsta: ”Jag har halkat men hade tur och det gick bra. Men gärna mer grus och sand, tack.”

Gabriela Bascalu, 23 år, Kista: ”Det är kanske lite halt här och var men tycker inte att det är något stort problem.”

Salvatore Bognandi, 64 år, Kista: ”Det är jättehalt och rent livsfarligt att gå på vissa ställen. Det är dåligt sandat och det borde göras bättre, speciellt där folk går.”

Sofie Silverberg, 18 år, Kista: ”Jag skulle gärna se att de skottade och sandade bättre, speciellt på gång­vägarna.”