Man köpte mobiler i Anders namn

Anders Barklöf fick sin identitet kapad och bedragaren kom över telefoner med hjälp av den falska legitimationen.
Anders Barklöf fick sin identitet kapad och bedragaren kom över telefoner med hjälp av den falska legitimationen.
Den 29-årige mannen köpte telefoner och tecknade abonnemang på löpande band.

Han betalade med hjälp av en kapad identitet. Högen med räkningar blev en otrevlig överraskning för Anders Barklöf i Danderyd.

En söndag i januari fick plötsligt Anders Barklöf, 28, ett oväntat telefonsamtal från en telebutik i Kista centrum.

En försäljare frågade om han var Anders Barklöf och sa att en person försökt köpa mobiltelefoner i hans namn med ett falskt identitetskort.

Alla uppgifter på det falska identitetskortet var Anders Barklöfs utom fotografiet som föreställde mannen som senare visade sig vara en bedragare och som kommit in i butiken för att handla med det.

Mannen hann dock smita iväg med identitetskortet innan polis kunde tillkallas.

Ett par dagar senare fick Anders ett nytt telefonsamtal. Den här gången från en telebutik i Barkarby. De frågade också om han var Anders Barklöf och sa sedan att en kund försökt köpa datorer för 52 000 kronor i hans namn. Personal i telebutiken hade kontrollerat identitetskortet på kunden och blivit misstänksamma.

Den misstänkte kunden var en 29-årig Täbybo. Han greps i telebutiken i Barkarby och i mitten av oktober dömde Attunda tingsrätt honom till skyddstillsyn för grovt bedrägeri och urkundsförfalskning. I förhör har Täbybon sagt att han tänkte sälja telefonerna för att få pengar till droger.

Polisutredningen visade att mannen under två dagar försökt handla i sammanlagt sex telebutiker i Kista, Åkersberga och Barkarby. I tre av butikerna lyckades han i Anders Barklöfs namn handla mobiltelefoner och abonnemang till ett sammanlagt värde av närmare 50 000 kronor.

När Anders Barklöf skulle säga upp abonnemangen som bedragaren tecknat i hans namn började det stora bekymret för hans del. Trots att han ringde till telebolagen och förklarade fortsatte några av dem att skicka räkningar.

– Det var väldigt svårt, ja ett helvetes jobb, att avsluta abonnemangen. Några var inte samarbetsvilliga och direkt otrevliga, ­säger Anders Barklöf.

När Anders Barklöf var på två veckors semester utomlands stängde ett telebolag av hans abonnemang för mobiltelefon med argumentet att han inte betalt räkningarna trots att han ringt företaget och informerat om kapningen.

Efteråt räknade Anders Barklöf ut att han lagt ner drygt 40 timmar på att ringa till telebolagen, sitta i telefonköer och bestrida abonnemang.

– Det har varit extremt jobbigt med räkningsbunt på räkningsbunt som kommit ner i brevlådan. Jag har fått ”kriga” för att få rätt, säger han.

Fakta

Tips på hur du skyddar dig

Att skydda sig mot id-kapningar är svårt men tänk på följande:

Kasta inte papper med personuppgifter i soparna.

Lämna inte ut ditt personnummer på nätet.

Ha koll på pass, körkort och annan legitimation.

Vänd dig till Upplysningscentralen om det gjorts kreditupplysning på dig utan din vetskap.

Polisanmäl bedrägerier omedelbart och bestrid fakturan.