Två månader utan telefon – snart åtgärdat

Många utan telefon och internet – kabelfel hos Telia
Många utan telefon och internet på grund av Telias avgrävda kablar.
Kabelfelet i Rotebro är fortfarande inte åtgärdat. När teknikerna kom på plats visade det sig att det handlar om 1 500 ledningar som ska skarvas ihop och arbetet tar tid. Men i morgon, fredag, ska det vara klart.

Mitt i rapporterade i slutet på september om ett kabelfel som har gjort att drygt 200 hushåll i Rotebro har varit utan fast telefon och internet sedan mitten på augusti.

När teknikerna kom på plats visade det sig att betydligt fler är drabbade – det handlar om totalt 1 500 ledningar som är kopplade till enskilda hushåll. Enligt Telia har felet uppstått genom att deras ledningar har blivit söndergrävda.

– Det är så synd, det finns flera bra verktyg för att se var vi har vårt nät så att man inte behöver gräva sönder våra kablar, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Flera avbrott

Hittills i år har det varit flera avbrott för dem som är uppkopplade mot Telias nät. Bland annat i Helenelund hos 72-åriga Solveig Johansson.

– Vi är många äldre som blir arga och förtvivlade när vi inte kan ringa. Vi var utan fast telefon mellan 3 maj och 4 juli och även utan tv i 10 dagar i februari, säger hon.

Även i Häggvik har det varit störningar från och till. Något som Margareta Halvarsson tycker är allvarligt.

– Det är fruktansvärt att framförallt äldre inte har tillgång till telefon. Det kan ju handla om att man behöver ringa en ambulans till exempel.

Hon tycker att Telia och andra operatörer som använder samma nät borde vara bättre på att gå ut med information, till exempel via mejl.

Telia svarar att de uppmanar alla kunder att kontakta kundtjänst, och att deras tekniker skickar ut information via sms till berörda kunder om aktuella tider för reparationer och när det är klart.