ANNONS

Många arga för att 233:an kan försvinna

För två år sedan räddades 233:an undan nedläggning – nu vill Keolis ta bort den igen.
För två år sedan räddades 233:an undan nedläggning – nu vill Keolis ta bort den igen.
Anna Bohrn är upprörd för att buss 233 kan försvinna från Lidingö.
Anna Bohrn.
Enligt ett förslag från landstinget kan buss 233 tas bort. Flera Lidingöbor är upprörda över att bussen återigen hotas.
ANNONS

Landstingets trafikförvaltning har föreslagit att buss 233 mellan Rudboda och Larsberg ska tas bort.

– Vi ser fortfarande ett lågt resandeunderlag, har Johan Nordfjäll på Keolis tidigare sagt till Mitt i.

Reaktionerna från Lidingöborna har varit starka på Mitt i Lidingös facebooksida.

Föräldrar tvingas skjutsa sina barn

Anna Bohrn bor i Södergarn och var aktiv i gruppen ”Rädda 233:an” för några år sedan. Men i dag kan vare sig hon eller hennes barn åka med bussen.

– Den går för dåliga tider. Den första bussen går vid halv nio på morgonen och hem går den halv tre. Jag skjutsar mina barn på morgnarna, trots att de är 14 och 15 år.

Hon har jobbat som lärare på Kristinaskolan och för att barnen skulle hinna med sista bussen hem fick hon avsluta lektionen tidigare.

– För mina barn går det snabbare att gå hem från skolan i Högsätra än att ta bussen till Lidingö centrum och sedan byta. De har inte tajmat de bussarna, så det tar ungefär en timme.

Drabbar elever på särskolan

Anna Bohrn är upprörd för att buss 233 kan försvinna från Lidingö.

Anna Bohrn.

I Högsätra ligger också särskolan och resursskola.

ANNONS

– De barnen är jätteberoende av att veta hur man tar sig till skolan.

Hon har själv ett barn som hade behövt bussen, men som nu erbjuds taxi av kommunen.

– Lidingö stad lägger ut enorma pengar på taxibilar. Det är ingen hållbar lösning. Om bussen hade gått hade den varit ett full fungerande medel.

”Det är så bakåtsträvande”

Hon tycker att problemet är att bussen inte har anpassats efter de som har störst behov av den, skolbarn och pensionärer.

– Man har inte tittat på när simhallen är öppen för PRO eller när skolan slutar. Då är det klart att bussen åker tom. Man måste leva i samhället för att förstå.

Att 233:an passerar flera idrottsanläggningar på sin rutt gör det ännu svårare att förstå hur politikerna tänker, tycker Anna Bohrn.

– Hur ska man kunna idrotta om man inte kan ta sig dit? Det är så bakåtsträvande för ”Hälsans ö”.

Vill att politikerna ställer krav

Hon vill att politikerna på Lidingö ställer krav på landstinget.

– De säger att de inte ligger på deras bord. Men jag ser ju att de har behövt ta andra frågor med landstinget, varför kan man inte ta det här?

– Politiker på Lidingö kan faktiskt ställa motkrav. De måste garantera att våra medborgare kan ta sig runt på ön.

Fakta

Kommentarer på Facebook

”Lönsamheten har dom skapat själva! Då vi inte har något val mer än att skjutsa våra barn i bil. I alla andra kommuner gör man aktiva insatser för att främja miljön med kollektivtrafiken. Att idag endast satsa på 1 variant av miljön (cykelbanor) är som att utesluta 2/3 av befolkningen på ön. Vilket betyder vi måste skjutsa vilket betyder att dom få turer som nu går får mindre passagerare. Kinaägda Keolis vill tjäna pengar och varje buss måste vara hållbar kostnad, precis som vilket företag som helst. Det är här politikerna har ett ANSVAR att gå in styra upp och kanske lägga miljonerna på bussar istället för korta små racingbanor eller timhållplatser till bussar som inte går.”

”Redan nu är det alldeles för få turer. Förstår inte hur SL tänker? Men det kanske är det de inte gör.”

”Bara för att alla ska behöva åka till Ropsten och byta buss så att de får fler blippar och ”fler resenärer”… Så tröttsamt.”

”Ta bort 221 istället. Det finns ett tåg att åka. Mindre trafik på Bodalsvägen tack.”

”Håller verkligen inte med.”

”Nej 221 måste vara kvar! Vi med en funktionsnedsättning kan inte ta tåget då det knappt finns några sittplatser.”

”Både tåg och 221 är fulla på morgonen så det är nog ingen bra idé att dra in den.”

”Kasst förslag.”

”Bussen slutar gå innan skolan slutar så ingen hinner ta bussen… inte så konstigt med få resenärer…”