Många dyra bilar– men Volvo etta

Birgitta Asplund, 55, Drejargatan. Kör en Volvo Cross country:  ”Jag behöver en tillförlitlig bil för att åka till landet och längre sträckor utomlands. Jag tror att många i Vasastan kör liknande bilar. Det är en livsstilsbil. Många jagar eller har lantställe, då måste man ha något som fungerar att packa i och är oberoende av väder. Den är dyr men det är värt det.”
Birgitta Asplund, 55, Drejargatan. Kör en Volvo Cross country: ”Jag behöver en tillförlitlig bil för att åka till landet och längre sträckor utomlands. Jag tror att många i Vasastan kör liknande bilar. Det är en livsstilsbil. Många jagar eller har lantställe, då måste man ha något som fungerar att packa i och är oberoende av väder. Den är dyr men det är värt det.”
Bosse "Bildoktorn" Andersson.
Bosse "Bildoktorn" Andersson.
Björn Berling, 47, Heimdalsgatan. Kör en Fiat Freemont:  ”Det är en jättestor bil, men jag åker mycket på E4:an. Jag bor i Vasastan i veckorna, annars i Jönköping. Och mina döttrar rider. De har sadlar, träns, skor och gud vet allt som ska få plats. Men bilen drar mindre bensin än en vanlig personbil, 0,7 liter milen.”
Björn Berling, 47, Heimdalsgatan. Kör en Fiat Freemont: ”Det är en jättestor bil, men jag åker mycket på E4:an. Jag bor i Vasastan i veckorna, annars i Jönköping. Och mina döttrar rider. De har sadlar, träns, skor och gud vet allt som ska få plats. Men bilen drar mindre bensin än en vanlig personbil, 0,7 liter milen.”
Anders Jobéus, 40, har precis flyttat från Vikingagatan till Lidingö. Kör en Alfa Romeo 159:  ”Om man har lantställe är det en stor fördel att ha bil, annars måste man sitta på buss och hålla på. Vänner som testat bilpool har tyckt att de vill ha bil mer än de trott. Så de hyr i stället. Andra reagerar tvärtom på min bil, de undrar varför jag inte köpte en ännu större.”
Anders Jobéus, 40, har precis flyttat från Vikingagatan till Lidingö. Kör en Alfa Romeo 159: ”Om man har lantställe är det en stor fördel att ha bil, annars måste man sitta på buss och hålla på. Vänner som testat bilpool har tyckt att de vill ha bil mer än de trott. Så de hyr i stället. Andra reagerar tvärtom på min bil, de undrar varför jag inte köpte en ännu större.”
Johan Geitz, stationschef på Statoil vid Jarlaplan. Har ingen bil:  ”Jag har jobbat på flera stationer och kan jämföra. Det är klart dyrast bilar här. Men vi har också en hel del kunder som väljer att inte ha bil. De tycker att det är perfekt att kunna hyra bil någon gång i månaden i stället. Själv har jag inte bil. Det är bara jobbigt när man bor i stan.”
Johan Geitz, stationschef på Statoil vid Jarlaplan. Har ingen bil: ”Jag har jobbat på flera stationer och kan jämföra. Det är klart dyrast bilar här. Men vi har också en hel del kunder som väljer att inte ha bil. De tycker att det är perfekt att kunna hyra bil någon gång i månaden i stället. Själv har jag inte bil. Det är bara jobbigt när man bor i stan.”
Att folk i Vasastan tjänar bra syns i bilstatistiken. För även om Volvo är det vanligaste märket är dyrare kärror överrepresenterade. Däribland BMW.

– BMW-ägare är ofta yrkeskarriärister, säger Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Dryga 10 procent av de privatregistrerade bilarna i Vasastan är av märket BMW. Bara på Östermalm är de vanligare, med 11,7 procent av bilbeståndet.

Samma mönster gäller Mercedes som även den är överrepresenterad på Norrmalm (6,3 procent) och på Östermalm (8,25 procent).

Att många av stadsdelens invånare är välbärgade märker Johan Geitz, stationsföreståndare på Statoil vid Jarlaplan. Han har jobbat på flera andra mackar innan han kom dit och kan jämföra.

– Det är klart dyrast bilar här och det märks att folk har pengar, säger han.

Sveriges kanske mest profilerade bilexpert Bosse ”Bildoktorn” Andersson är inte förvånad över att det skiljer så mycket mellan stadsdelarna.

– En viss typ av människor söker sig till en viss stadsdel och det är samma med bilar. Man umgås med likasinnade och när några skaffat ett visst märke sprider det sig lätt, säger Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Men trots den stora mängden lyxigare bilar är bilarnas bil i Sverige, Volvo, störst även i Vasastan.

Enligt Bosse ”Bildoktorn” Andersson finns det bland Volvoköparna en del som inte är så bilintresserade.

– Det finns förvisso Volvoentusiaster, men om man ska generalisera lite är det så det ser ut.

En annan biltyp som sticker ut i Vasastan är den stora stadsjeepen. Lyxiga bilmärken som Lexus, Land Rover och Jeep är överrepresenterade och står tillsammans för knappt 3 procent av stadsdelens bilpark.

– Bland innerstadsborna som kör stadsjeep finns det dem som gör det som en livsstilmarkering, säger Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Enligt honom kan det bland stadjeepsköparna till exempel finnas män som vill köra större bilar eller kvinnor som vill komma högre upp – och få överblick över trafiken.

Johan Geitz bor själv i Vasastan men i likhet med många andra innerstadsbor har han gjort ett annat val. Han äger ingen bil. Han möter ofta kunder som även de har valt bort bilen eftersom macken vid Jarlaplan även hyr ut bilar.

– Kunderna tycker att det är perfekt att kunna hyra bil någon gång i månaden i stället. Det är ju bara jobbigt med bil när man bor i stan, säger han.

Fakta

10-topp i Vasastan

1. Volvo: 17 procent

2. BMW: 10 procent

3. Volkswagen: 10 procent

4. Audi: 9 procent

5. Mercedes-Benz: 8 procent

6. Toyota: 5 procent

7. SAAB: 5 procent

8. Ford: 4 procent

9. Peugeot: 4 procent

10. Renault: 2 procent

Andel registrerade bilar på Norrmalm.

Källa: Transportstyrelsen