Min lokala hjälte

Många fortkörare på olycksvägen

28 körkort drogs in. Över 200 fick böter.

Det blev trafikpolisernas skörd då de i förra veckan gjorde kontroller på bland annat Nynäsvägen.

Samma väg som hörde till de mest olycksdrabbade förra året.

En laser talar om att en vit Toyota kört 20 kilometer för fort. Poliserna som står på en bro över Nynäsvägen skickar ett meddelande till kollegorna som väntar vid vägens påfart. De kör ikapp fartsyndaren och blinkar in Toyotan till vägrenen vid Gubbängens trafikplats.

– Jag jobbar i vården och hade bråttom till ett hembesök, säger kvinnan i bilen.

Nu blir hon ännu mer försenad. Det tar några minuter för poliserna att skriva en rapport.

Enlig dem är de flesta medvetna om att de kört för fort.

– Och så länge de kör för fort måste vi stå här och kontrollera hastigheter, säger trafikpolisen Peter.

Förra veckan gjorde trafikpolisen nedslag på Nynäsvägen, på E4 i Västberga och vid Södra länken. Resultatet blev nästan 30 indragna körkort och över 200 böter. Värst var en man som körde 144 kilometer i timmen på Nynäsvägen, på en sträcka där fartgränsen ligger på 70 kilometer i timmen.

Föga förvånande var det stadsdelens större motorleder, som Huddingevägen, Nynäsvägen, och Södra länken som var värst drabbade av olyckor i fjol.

Ändå är det sällan som folk hör av sig till polisen för att det går för fort just här. Snarare handlar det om hastigheterna på mindre gator. Flera uppmanar polisen på göra kontroller på exempelvis Trollesundsvägen och Enskedevägen.

Trafikpolisen ska fortsätta att göra kontroller runt om i söderort framöver. Främst ska de synas utanför alla skolor i området.

Den vanligaste olyckan är bilister som kör in i föraren framför. Enligt polisen beror det på att man ligger för nära varandra – vilket var fallet i 71 av totalt 164 inrapporterade olyckor i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsområde förra året.

Vad kan man göra åt problemet?

– Anpassa hastigheten och hålla koll på vad som händer längre fram. Många förare tittar inte längre än till torkarbladen, säger Åke Rimborn, chef för trafikpolisen i söderort

Enligt statistik från Transportstyrelsen inträffade även 14 allvarliga olyckor och en dödsolycka i stadsdelsområdet.

För att få ner antalet dödsolyckor behöver farterna sänkas. Det anser trafikkontoret som under 2013 lade ett förslag på nya hastigheter i Stockholm.

Förslaget ligger ute på remiss men går allt vägen ska alla stadsdelar ses över innan 2020

Polisen Göran delar ut en böteslapp till en kvinna som körde i 90 kilometer i timmen en 70-väg.

Många förare tittar inte längre än till torkarbladen.Åke Rimborn, trafikpolis

Fakta

Drygt 200 böter under tre dagar