ANNONS

Många positiva till cykeltunnel

Överlag har kommentarerna till cykeltunneln varit positiva. Vi har samlat några kommentarer från Twitter.
Överlag har kommentarerna till cykeltunneln varit positiva. Vi har samlat några kommentarer från Twitter.
”En jättebra idé”.

Det tycker cyklisterna om planerna på en ­rekordlång cykeltunnel ­under Stockholm, som Lokaltidningen Mitt i berättade om i förra veckan.
ANNONS

Lokaltidningen Mitt i:s avslöjade förra veckan att Stockholm kan få världens längsta cykeltunnel. Trafikverket utreder nämligen om det går att låta cyklister använda Citybanans arbetstunnel.

Sedan dess har åsikterna om nyheten strömmat in. Förväntansfulla nätkommentarer som ”Äntligen” och ”Genialt” blandas med mer skeptiska. Vissa tror att tunneln kommer att bli svårcyklad på grund av höjdskillnaderna, and­ra är rädda för att den skulle bli mörk, läskig och ogästvänlig.

Krister Isaksson, bloggare och cykelexpert, är en av dem som spridit Mitt i:s nyhet på sociala medier. Han gillar idén om en cykeltunnel.

– I grunden tycker jag det är jättebra att vi använder vår infrastruktur som finns effektivare. Att saker och ting inte ska stå tomma och outnyttjade. Om det sedan är den bästa möjliga utformningen vet jag inte, eftersom tunneln inte skapades för det. Men det kan vi väl låta människorna som cyklar avgöra, säger han.

Enligt honom finns det fler platser i Stockholm som skulle kunna utnyttjas av cyklister. En av dem är Årstabron.

– På västra sidan finns en gång- och cykelbana som är väldigt populär och har ett hårt tryck. På östra sidan finns en som används för service. 99 procent av tiden står den helt tom. Där kan man tänka sig en liknande lösning för att utnyttja befintlig infrastruktur effektivare. Skulle man börja gå igenom staden skulle man upptäcka fler ställen som inte används, sger Krister Isaksson.

Just nu utreds tunnelidén av ett konsultbolag på uppdrag av Trafikverket. Bland annat undersöks möjligheten att installera hissar för att transportera upp och ner de många cykelpendlare som skulle kunna tänkas vilja använda tunneln.

Just höjdskillnaderna är något som diskuterats flitigt på Facebook och Twitter. Om cykeltunneln genom Citybanans arbetstunnel bli av skulle det bli en rejäl lutning för cyklisterna eftersom den djupaste delen går 45 meter under marken.

– Det är en utmaning med lutningarna men tänk på alternativet i dag. Det är att böka, stöka och tränga sig fram via Vasabron, Munkbron, Slussen och Götgatsbacken. Här åker du ner i din egen lilla värld. Det är kanske inte be­rikande för stadslivet, men det är ett komplement för dem med genomfartsbehov, säger Krister Isaksson.

ANNONS
Fakta

Kan bli världens längsta cykeltunnel

Just nu pågår en utredning, initierad av Trafikverket, om att använda Citybanans servicetunnel som en cykeltunnel. Det kunde Lokaltidningen Mitt i avslöja i förra veckans tidning. De största frågetecknen i dag är säkerhetsfrågorna.

Om cykelbanan blir av kan den bli världens längsta på 4,1 kilometer. Det är ungefär 100 meter längre än dagens rekordhållare: Snoqualmie-tunneln i Washington.

Tunneln skulle användas till arbetspendling på förmiddag och eftermiddag och sannolikt hållas stängd på natten för att öppna för servicearbeten av spåren, enligt Trafikverket.

Fakta

Citybanan ska stå klar 2017

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågslinje under jord mellan Tomteboda i Solna och Södra station på Södermalm.

Tunneln ska fördubbla spår­kapaciteten i Stockholm och, ­enligt Trafikverket, ska gör att tågen går tätare och punkt­ligare.

Tunneln beräknas stå klar under 2017.

Källa: Trafikverket