Så många har fått problem när de e-handlat

E-handeln fortsätter öka. Men parallellt ökar även problemen.
E-handeln fortsätter öka. Men parallellt ökar även problemen.
Nio av tio stockholmare har någon gång köpt något över nätet. Men inte alla blir nöjda.
En av tio får något annat än vad som väntades och tre procent har fått sina kredituppgifter stulna.

E-handeln fortsätter att öka bland de svenska internetanvändarna. I Stockholm har nio av tio internetanvändare någon gång köpt saker eller tjänster som levererats med post. Det visar statistik från rapporten Svenskarna och internet 2017.

Men i takt att handeln ökar blir även problemen vanligare.

Fördubbling av problemen

En av tio stockholmare fick något som inte efterliknande eller levde upp till det som presenterades på webbplatsen. Det är nästan en fördubbling sedan undersökningen 2014.

– Det vanligaste problemet är webbplatser som drivs av mindre seriösa aktörer. Allt ser bra ut men i verkligheten får man inte det man beställer. En bluffsida helt enkelt, säger Christer Engström, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.

Han rekommenderar att alltid ha en misstänksamhet mot mirakelprodukter och priser som verkar för bra för att vara sanna. Men också att kolla upp företaget som står bakom.

– Kolla om kontaktuppgifter finns och om det verkligen finns ett seriöst företag.

Varför tror du problemen ökar?

– Det är svårt att sia om, men det är väl fler som upptäckt att det går att tjäna pengar på det här. Det kostar ju inte så mycket att starta en webbsida direkt.

Var försiktig med kortuppgifter

En andel som däremot ligger på samma nivå som tidigare, men mest troligt är ett mycket tråkigare problem, är internetanvändare som får sina kreditkortsuppgifter stulna i samband med e-handel.

Här drabbades tre procent av internetanvändarna i Stockholm förra året.

– Om det går rekommenderar vi att altid betala mot faktura. Då ligger du inte ute med pengar och det är svårare att bli av med dina uppgifter. Problemet är att de flesta oseriösa sidorna bara tar kortbetalning, säger Christer Engström.

Vidare har nästan fyra av tio internetanvändare i Stockholm blivit kontaktat av någon som bett om personliga eller bankuppgifter. En andel som är störst i Sverige.

Skräckexempel från nätet

De här fick något annat än de beställde.

Fakta

Tips och hjälp med e-handel

Vid köp

Var misstänksam och kolla upp företaget.

Läs köpvillkoren. Många bluffsajter har sin bas i Asien och villkoren kan vara direktöversatta med hjälp av Google translate. Texten kan då se konstig ut.

Lita inte alltid på svenska domäner. Många .se-adresser är fejkade för att lura konsumenterna.

Betala mot faktura. Om det inte går är kreditkort att föredra. Då omfattas du av konsumentkreditslagen och har rätt till ersättning av kreditgivaren.

Se till att webbplatsen är krypterad. Inleds adressen med https är webbsidan krypterad och det är säkrare att skriva in person- och bankuppgifter jämfört med en vanlig http-adress.

Om du får problem

Försök i första hand kontakta företaget.

Om det inte går eller hjälper kan du kolla om din hemkommun erbjuder konsumentvägledning. Något som de flesta kommuner har.

Du kan även ansöka om prövning hos allmänna reklamationsnämnden.

Om inget hjälper kan du försöka göra en kortreklamation hos banken och på så sätt få ersättning för dina förluster.

 

Källa: Konsumentverket.