Många samtal om dyra sotarfakturor

Södertörns brandförsvar är nedringt av folk som är arga på höga fakturor från sotningsfirman Shisab.

Brandförsvaret varnar nu folk för risken att få betala dubbelt för sotningen – men Shisab menar att man bara agerar på den fria marknaden.

– Känner sig kunder lurade uppmanar jag dem att höra av sig till oss, säger Shisabs ägare.

Både Södertörns brandförsvar och Haninge kommun har varnat på sina hemsidor om saken. Kommunen har till och med skrivit om hot mot kunder från Shisabs sida, och att bolaget framstår som oseriöst.

Det har fått Shisab att gå i taket. Man menar att uppgifterna är helt felaktiga samt att man blivit uthängda av kommunen. Företaget anklagar kommunen för att ha publicerat varningen som en del i marknadsföringen av kommunens egna tjänster och den upphandlade sotare som finns i Haninge.

Froukje Bouius, jurist på Södertörns brandförsvar, säger att brandförsvaret är nedringda av Haningebor som undrar över dyra fakturor från Shisab.

– Jag uppmanar dem att polisanmäla om de känner att fakturan är felaktig från det man avtalat, säger hon.

Hon har även fått höra att Shisab säger till kunder att det här är ”din Haningesotare” när de tar kontakt.

– Många har trott att Shisab varit den upphandlade sotningsfirman, den som gör den lagstadgade sotningen.

Froukje Bouisu menar att många Haningebor, främst pensionärer som ”vill göra rätt för sig”, nu riskerar att få betala för sotning från både kommunens anlitade sotare och Shisab.

– Ingen kan förbjuda dig att få extra sotat, man kan ju sota hundra gånger om året om man vill. Men jag uppmanar folk att fråga vad tjänsterna handlar om och vad de kostar, säger hon.

Shisab är enligt bolaget självt behörigt att utföra sotning av rökkanaler, imkanaler samt ventilationskanaler. Ägaren Johan Svensson tycker inte att företaget är dyrare än det företag som har upphandlats, och uppmanar missnöjda kunder att höra av sig.

– Vi tar inte den lagstadgade sotningen av eldstäder, däremot erbjuder vi oss att göra tjänsten utan kostnad när vi är på plats, säger han.

Kallar ni er ”din Haningesotare” när ni tar kontakt med kunder?

– Callcentret skall säga att man ringer från ”Shisabs sotningstjänst”. Har inte det framgått för callcentret, så löser vi det så det framgår för alla.

Både kommunen och brandförsvaret har tagit bort varningarna för Shisab på sina hemsidor.

– Vi måste nu gå i svaromål först och främst mot Shisab. De gillade inte vår varning. De menade att vi i stället konkurrerade med dem, säger Froukje Bouisu.

Fakta

Detta gäller kring sotning i Haninge

Brandförsvaret ansvarar enligt lag för sotning och brandskyddskontroll i brandförebyggande syfte.

Vid normal eldning är fristen för en braskamin att det ska sotas vart fjärde år, och brandskyddskontroll ska ske vart sjätte år.

Brandförsvaret sköter själva brandskyddskontrollerna av eldstäderna hos Haninges villaägare, och denna kontroll du inte säga nej till om du brukar eldstaden. Brandförsvaret har avtal med företaget Haninge sotning och ventilation om sotning, och denna sotning kan du tacka nej till om du fått sotningen gjord på annat giltigt sätt.

Som villaägare kan man låta sota oftare om man vill, och anlita en sotare som är behörig. Då gäller dock inte den kommunala taxan.