Många struntar i dubbdäcksförbudet

För att komma till bukt med den usla luftkvaliteten på Hornsgatan infördes dubbdäcksförbud.

Men miljöteknikernas känsliga öron avslöjar att 25 till 30 procent av bilisterna struntar i reglerna – nu reagerar boende i området.

Dubbdäcksförbudet på Hornsgatan infördes den 1 januari 2010 efter larm om att luften innehöll för höga halter av partiklar och kväveoxid som kan vara farligt att andas in.

Syftet var att få ner de skadliga ämnena till ­nivåer som höll sig inom EU:s gränsvärden och därmed slippa betala mångmiljonbelopp i skadestånd.

Men många bilister struntar i förbudet.

– 25 till 30 procent av alla bilar kör med dubbdäck. Det är tydligt att man inte är rädd att åka fast, säger Magnus Brydolf, utredare på miljöförvaltningen.

För att mäta i vilken utsträckning förbudet följs lyssnar miljötekniker på ljudet från bilarna. På så vis kan man uppskatta hur många som följer reglerna – och hur många som bryter mot dem. Av de 20 000 bilarna som passerar Hornsgatan dagligen kör mellan 5 000 och 7 000 med dubbdäck, trots risken att få böter på 1 000 kronor.

Flera Södermalmsbor har hört av sig till Lokaltidningen Mitt i med klagomål om bilister som trotsar förbudet. En av dem är Bengt Månsson som bor vid Zinkensdamm.

– Jag tycker att det är ett jäkla sätt att nonchalera vår boende­miljö på. Alla vet att dubbarna drar upp en massa smuts och att det påverkar alla som vistas häromkring, säger han.

Daniel Helldén är miljöpartistiskt trafikborgarråd och tycker att det är oansvarigt att många struntar i förbudet. Men han vill hellre se att en generell dubbdäcksavgift införs i hela staden.

– Regeringen utreder det just nu. En avgift är bättre och kan få antalet partiklar att minska på flera gator.

Sedan förbudet infördes har bilar med dubbdäck minskat från 60–70 procent till 30 procent. Och luftkvaliteten har blivit bättre.

– 2014 var första gången som vi inte överskred normen för partiklar. Men det handlar inte bara om förbudet, utan att vi också lägger ut dammbindande medel, säger Magnus Brydolf på miljöförvaltningen.

Fakta

Mer om dubbdäcksförbud

I Sverige måste alla bilar ha vinterdäck mellan den 1 december och 31 mars. Många väljer dubbdäck som anses särskilt säkra på vinterväglag med snö, is, snömodd eller frost. Dubbdäck får användas från och med 1 oktober till och med 15 april – men inte på Hornsgatan.

Två år efter att förbudet infördes, vintern 2011–2012, bötfälldes cirka 1 000 bilister för att ha haft dubbdäck på Hornsgatan.

Källa: Transportstyrelsen och Stockholms stad