Många Tyresölärare får inte sätta betyg

Eleverna Emelie Fremdling och Emilia Fridholm är positiva till legitimationskravet på betygsättande lärare ”Det gör nog att betygsättningen blir mer likartad och rättvis än den är i dag”, säger Emelie Fremdling, här med lillasyster Linnea Fremdling.
Eleverna Emelie Fremdling och Emilia Fridholm är positiva till legitimationskravet på betygsättande lärare ”Det gör nog att betygsättningen blir mer likartad och rättvis än den är i dag”, säger Emelie Fremdling, här med lillasyster Linnea Fremdling.
Från och med den här terminen måste alla lärare som ska sätta betyg ha legitimation.

Långtifrån alla lärare i Tyresö har sådan legitimation, och skillnaderna mellan skolorna är stora.

Den här veckan får barn och ungdomar i Tyresö åter sätta sig i skolbänkarna.

Med 86 procent behöriga lärare ligger Tyresö över snittet i länet, men långt ifrån alla har fått ut sina lärarlegitimationer – något som från och med det här läsåret är ett krav för att få sätta betyg. Förra läsåret saknade nära 40 procent av högstadielärarna i Tyresö legitimation, enligt uppgift från Skolverket. När Lokaltidningen Mitt i kontaktar skolor med låg andel legitimerade lärare visar det sig att problemet fortfarande inte är löst.

Exempelvis har bara cirka hälften av lärarna på enskilt drivna Kunskapsskolan fått legitimationer.

– 30 av skolans 33 lärare är behöriga med lärarexamen, men bara hälften har fått ut sina legitimationer. Skolverket behöver evinnerligt lång tid på sig för att utfärda legitimationerna. En av lärarna ansökte redan för ett och ett halvt år sedan, säger Camilla Conradzon, rektor på skolan.

Även bland de kommunala skolorna finns skolor med en låg andel legitimerade lärare. På Kumla skola hade bara sex av tio lärare legitimation förra läsåret. Inför årets skolstart räknar dock rektor Johan Ahlkvist med att upp till 80–90 procent kommer att ha fått sina legitimationer före jullovet, då läsårets första betyg sätts.

För elever som får undervisning av en lärare utan legitimation innebär de nya reglerna att deras betyg måste sättas av en annan lärare, som har legitimation, eller skolans rektor.

– Lärare utan legitimation måste ha en legitimerad lärare som handledare. Betyget sätts i samråd med den legitimerade läraren och det är den legitimerade läraren som skriver in och står för betyget, säger Johan Ahlkvist.

Emilia Fridholm, blivande niondeklassare på Kumla skola, tycker att det är bra att det krävs legitimation för att få sätta betyg, men att det samtidigt känns trist att en helt annan lärare än den som undervisat ska stå för betygen.

– Helst vill man ju att den lärare som undervisat en också ska sätta betyget, säger hon.

Johan Ahlqvist betraktar legitimationskravet som en kvalitetshöjning, men menar att övergångsperioden innan reformen trädde i kraft borde varit längre.

– Två år är lite kort tid, särskilt som det samtidigt är brist på behöriga lärare, säger han.

Enligt en kartläggning som kommunen gjort saknar nära var femte heltidsanställd lärare på de kommunala skolorna fortfarande legitimation. Om alla dessa lärare också ska sätta betyg är oklart.