Många Vallentunabor vill köpa närproducerat

Lamm, grönsaker eller ost. Allt fler söker upp varor som producerats i närområdet. Här en ost från Löfsta gård.
Lamm, grönsaker eller ost. Allt fler söker upp varor som producerats i närområdet. Här en ost från Löfsta gård.
Ägg, grönsaker, kött, honung och ost.

I Vallentuna kan du fynda ett helt skafferi på hemmaplan – och efterfrågan är stor.

– Vi säljer slut på allt nästan direkt, säger Jonas Malmsten på Kohagens lamm i Lindholmen.

Trenden att köpa närproducerat ser ut att hålla i sig. Och i Vallentuna är det hetare än någonsin. På Facebook tipsar folk varandra om var de kan göra sina inköp på hemmaplan.

– Jag skulle säga att efterfrågan har ökat enormt de senaste åren. Folk ringer till och med hit och frågar om jag säljer annat än ost och det har jag aldrig gjort, säger Marie Backrud som tillverkar ost på Löfsta gård.

Hon tror att det finns en medvetenhet bland Vallentunaborna.

– Man vill ha produkter som smakar som hemma, sedan tror jag att man vill gynna det lokala.

Utanför Lindholmen har familjen Malmsten en gård där de säljer bland annat lamm och ägg.

– Vi är så pass små än så länge, vi får knappt något över till oss själva, allt säljs direkt. Jag tror att den här efterfrågan beror på att folk blivit mer insatta, man vill kunna ta på produkten och veta vem som har producerat den, säger Jonas Malmsten.

Deras filosofi är att djuren ska ha haft ett så naturligt liv som möjligt innan det slaktas och det är något som Jonas tror folk efterfrågar.

– Ekologiskt är bra, men bara för att en produkt är ekologisk säger det inte alltid något om hur djuret har blivit behandlat. Särskilt gäller det ekologiskt kött som köps in från utlandet. Folk vet så lite om hur ekologsikt faktiskt funkar, säger Jonas Malmsten.

På Husa gård i Brottby har man ett ekologiskt lantbruk och säljer kött i liten skala direkt på gården.

– Jag tror att det är mer bärkraftigt på lång sikt för att man ska klara sig på ett lokalt plan, det är viktigt att man odlar här där maten behövs. Vad är annars meningen med eget jordbruk om vi ska köpa in vår mat från utlandet? säger Staffan Ahrén.

Roslagshonung har sålt slut på den mesta av sin honung – innan den ens är slungad.

– Det har helt klart blivit modernt att handla lokalt, folk vill ha kvalitet och inte bara kvantitet. I år fick vi en rätt liten honungsskörd på grund av den svala sommaren. Blommorna hann inte slå ut ordentligt, säger biodlaren Tomas Meijer.

Catharina Rudolphson, vice ordförande på LRF ser positivt på att efterfrågan är så stor.

– Det är en pågående trend att man vill gynna lantbrukare just nu.

Hon tror att sociala medier har hjälpt trenden att växa.

– Det ger ringar på vattnet, sett till min egen produktion behöver jag knappt några andra annonser. Det är så jag kommunicerar med mina kunder.