Marknad i Spånga ska locka fler

Jan Westerberg, sekreterare i Spånga företagareförening, är glad att föreningen nu får pengar från stadsdelen för att ha marknad i Spånga.
Jan Westerberg, sekreterare i Spånga företagareförening, är glad att föreningen nu får pengar från stadsdelen för att ha marknad i Spånga.
Spånga företagareförening får 90 000 kronor av stadsdelsnämnden. Pengarna ska bland annat användas till att få fler Tenstabor till Spångas marknader.

– Fast det är svårare än jag hade räknat med, säger Jan Westerberg, sekreterare i föreningen.

Nästa helg är det dags för ännu en marknad på Spånga torg. I år har den idrotts- och föreningstema. Besökarna kan bland annat prova på idrotter och det finns goda möjligheter till lek för barn och unga. Dessutom blir det förstås marknadsstånd och loppis.

Arrangör är Spånga företagareförening som varje år ordnar tre marknader i Spånga. I år är tanken att locka fler deltagare och besökare från Tensta och Hjulsta, enligt Jan Westerberg, sekreterare i föreningen.

– Vi har bjudit in massa föreningar från Tensta att vara med, men hittills har intresset varit väldigt svagt. Vi får se om det kommer några överhuvudtaget. Det är svårare än jag hade räknat med, säger han.

När föreningar och skolklasser från Tensta och Hjulsta står bredvid utställare från Spånga blir det lätt att knyta kontakter med varandra, och på så vis skulle integrationen mellan de olika delarna av stadsdelen öka, hoppas företagarföreningen.

– Men det krävs ju lite engagemang för att vara med på marknaden och vi upplever att många av föreningarna i Tensta inte är så organiserade.

Under våren har företagareföreningen sökt verksamhetsstöd av stadsdelsnämnden, totalt 90 000 kronor, för att arrangera marknaderna. Och nu verkar det som att föreningen får pengarna. Förvaltningen är positiv och på torsdag nästa vecka väntas nämnden godkänna utbetalningen.

Pengarna ska bland annat användas till fortsatt kontakt med Tensta.

– Till höstmarknaden funderar vi på att ha matprofil. Då kanske fler är intresserade av att vara med, säger Jan Westerberg.

Verksamhetsstödet ska också gå till affischering, scen, ljud, underhållning, tillstånd, barnattraktioner, tävlingspriser och administrativa kostnader.

– 90 000 kronor är inte jättemycket, men pengarna gör att vi i alla fall kan ha kvar marknaderna. Tidigare har vi fått klara oss helt själva, det har känts lite orättvist, säger Jan Westerberg.