Min lokala hjälte

Martin tvingas frysa

Vatten som läcker, tak som rasar och temperaturer ner mot 15 grader.

På fyra månader har omkring hundra klagomål kommit in mot studentbostäderna i Runby.

– Golvet är så kallt att jag inte kan stå på det, säger Martin Jakobsson.

Det började med en försenad inflyttning. Sedan blev det bara värre. De omkring hundra klagomål som kommit in till Bo i Väsby, som äger de 54 studentlägenheterna på Lilla Hagvägen, vittnar om allvarliga brister.

Åtta personer har redan sagt upp sina lägenheter.

Den senaste tidens kyla har gjort att många hyresgäster tvingats leva med väldigt låg inomhustemperatur.

– Jag har försökt värma upp lägenheten genom att sätta på plattorna på spisen. När det har varit som värst har jag satt på duschen för att få varm ånga i lägenheten, berättar studenten Martin Jakobsson.

Grannen Sandra Roström har liknande erfarenheter.

– Elementen är iskalla och det drar från balkong och fönster. Jag sover med extra flisfiltar. Dessutom fick jag strax efter jul en vattenskada i badrummet och en vid balkongdörren, säger Sandra Roström som precis som Martin Jakobsson vill ha ekonomisk kompensation från Bo i Väsby.

Studentlägenheterna är byggda i moduler som fraktats från Kina av företaget Modular Living. Bo i Väsby, som betalade omkring 30 miljoner kronor för studentlägenheterna, menar att Modular Living bär hela ansvaret och kräver att de åtgärdar felen.

– Läget är allvarligt. Det ska finnas vissa grundkvaliteter i ett hus, som att värmen fungerar och att färgen sitter kvar på väggarna och i taket, säger Arne Månsson, vd för Bo i Väsby.

För att råda bot på det akuta problemet med kyla inomhus har Bo i Väsby köpt in golvstående element till varje lägenhet. Men att bygga om själva värmesystemet är inte möjligt, förklarar Arne Månsson.

– Vi kan hamna i en sits där totalentreprenören säger att vi har gjort något på fel sätt och att det därför blir dyrare för dem att åtgärda det.

I dag kan ingen säga när alla fel är åtgärdade eller hur mycket det kommer att kosta men Bo i Väsby har, enligt Arne Månsson, redan lagt ut stora belopp genom att ta in externa resurser.

Och till de studenter som har råkat illa ut lovar Bo i Väsby ekonomisk kompensation.

– Vi kommer att kompensera med mellan 30 och 100 procent av en månadshyra, säger Arne Månsson.

Tidningen har sökt Modular Living som lovat en kommentar till nästa nummer.

Studenten Martin Jakobsson bor i en kall lägenhet. Han har försökt att värma upp lägenheten genom att sätta på plattorna på spisen. foto: Carlos Montecinos

Fakta

Några av studenternas klagomål

”Väggen i badrummet putar ut markant och kaklet har släppt från väggen”.

”Läcker vatten från lägenheten ovanför”.

”Halva taket i badrummet har rasat ner och toaletten har spruckit och läcker vatten”.

”Färgen i badrummet flagnar väldigt mycket och faller ner på golvet.”

”Har endast duschat i badrummet tre gånger, vågar inte försöka igen”.