Min lokala hjälte

Matbilarna får stanna för gott

Serdar Tumturks Köftebil var en av tre matbilar vid Rålambsvägen på tisdagen.
Serdar Tumturks Köftebil var en av tre matbilar vid Rålambsvägen på tisdagen.
Frukost och nattmacka rakt i handen från en bil. Det blir verklighet när reglerna ändras för ­stadens matbilar.

Och bilarna kan bli ­betydligt fler i framtiden.

En kopp kaffe och en frukostmacka, eller en natt-taco efter krogen. Från och med den 1 april ändras reglerna för Stockholms matbilar – eller food trucks som staden kallar dem. Bland annat får de både ha öppet tidigare på morgonen och senare på kvällen, och längre över lunchen.

Matbilarna har nu två år på nacken. Till en början fick 20 ­bilar tillfälliga tillstånd att sälja mat på Stockholms gator. Redan nästa år utökades antalet bilar till 100 stycken och nu – den 1 april – blir försöket till sist permanent. ­Samtidigt höjs också avgiften ­bilarna måste betala till staden, från 12 000 kronor om året till 30 000.

På Rålambsvägen, ett spontant bildat matbilskluster, var tre bilar öppna när Lokaltidningen Mitt i besökte platsen vid lunchtid i tisdags. Populärast var Serdar Tumturks Köftebil. Han är irriterad på stadens prisökning.

– Det är inte rimligt. Vi har redan en avgift på bilen, garage­platsen och restaurangköket som vi hyr. Jag gör inte det här bara för nöjes skull, utan för att skapa ­arbetstillfällen för mig själv och min personal.

Enligt Jan Prestbergtrafikkontoret sattes det gamla priset mest av en slump. Det var samma pris som hantverkare betalade för sina tillstånd att parkera vid ­arbetsplatser och krävde därför inga ytterligare utredningar och beslut. Nu har man i stället funderat över vad platserna är värda och jämfört med andra verksamheter för att inte skapa orättvisa konkurrenssituationer.

– Den som hyr en fast plats av staden betalar i dag 45 000–48 000 kronor i snitt, säger Jan Prestberg.

I samband med att de nya reglerna införts har också staden ­tittat på hur bilarna skött sig. Hur säkert är det till exempel att käka vid en bil på stan? Hittills ingen fara alls, enligt Per Erik Österlund på miljöförvaltningen.

– De har skött sig väldigt bra. Det finns inga påpekande alls vad gäller maten. Men de har också haft ögonen på sig både från myndigheterna och från pressen, säger han.

I stället har klagomålen från ­all­mänheten handlat om andra saker.

– De som ringer har stört sig på bullret från el-aggregaten och på matos, säger Per Erik Österlund.

Bilarna har också skött sig i trafiken, enligt Jan Prestberg. Några få anmärkningar har delats ut till de omkring 50 bilarna som hittills fått tillstånd. Det har mest handlat om felparkeringar, men då har de rättat sig snabbt.

Men snart kan det bli trångt på de mest populära säljplatserna:

– Fler kan känna att det är värt att satsa och köpa en dyr bil och utrusning när försöket blir permanent och de vet att de får fortsätta, säger Jan Prestberg.

Det är inte rimligt. Vi har redan en avgift på bilen, garageplatsen och restaurangköket som vi hyr.Serdar Tumturks om avgiftshöjningen

Fakta

Nu kan du äta frukost och nattmat

Från och med 1 april får matbilarna hålla öppet mellan 6 och 24, i stället för 8–22 som tidigare.

Öppettiderna över lunch blir tre timmar i stället för tidigare två.

Varje bil får betala 30 000 kronor i avgift till staden i stället för 12 000 om året.

Totalt 100 bilar ­tillåts ha tillstånd. Hittills har toppen legat på 50 stycken i somras.