ANNONS

Matematikläraren om distansundervisning: ”Jobbar mycket mer”

Anna Knutson Savelid matematiklärare Sjödalsgymnasiet Huddinge distansundervisning
Matematikläraren Anna hoppas att eleverna ska kunna ta till sig fördelarna med att jobba hemifrån.
Sedan den 18 mars har gymnasielärarna i Huddinge undervisat på distans. Matematikläraren Anna Knutson Savelid på Sjödalsgymnasiet ser både för och nackdelar med det.
– Vi lägger mer jobb än vad vi gjort på många år, säger hon.
ANNONS

Den 18 mars beslutade Huddinge kommun att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer att stänga alla gymnasieskolor för att gå över till distansundervisning, på grund av coronaviruset.

Huddinge kommun skickar hem alla gymnasieelever

Nu cirka tio dagar senare har matematiklärare Anna Knutson Savelid och de andra lärarna på Sjödalsgymnasiet i centrala Huddinge hunnit landa i att undervisa på distans.

Hon tycker att det hittills gått bra, men att det har ett ganska högt pris.

– Vi jobbar mycket mer än innan. Vi är erfarna lärare på den här skolan, som normalt sett lägger mycket jobb på vår undervisning, som har förvandlats till nybörjare.

Anna Knutson Savelid matematiklärare Sjödalsgymnasiet Huddinge

”Normalt är det svårt att motivera folk. Nu krävs det ännu mer utav mig”. Anna ser matematik som skolans kanske mest stigmatiserad ämne, då många tycker det är svårt. Foto: Privat

ANNONS

Lugnare stämning på lektionerna

En positiv aspekt av distansundervisningen är att hon sett en förändring i de grupper som tidigare haft sociala svårigheter. Vissa elever som tidigare haft svårt att jobba i gruppen gör bättre ifrån sig.

– Jag har någon grupp som socialt sett inte kunnat jobba särskilt bra. Där ser jag nya individer ta till sig saker på ett bättre sätt. Det är sjukt roligt.

Rektorn om distansundervisning: ”Går väldigt smidigt”

Uppmanar till att ta vara på tiden

Anna har även uppmanat sina elever att känna efter hur mycket de saknar varandra. När hon gick i gymnasiet tvingades hon avbryta sina studier i en tid, på grund av att hon led av anorexi.

Ett halvår senare började hon på en annan skola, i en annan stad i en annan del av Sverige.

– Jag kände hur mycket jag hade saknat rutinerna, att äta lunch och att prata med klasskamraterna. Jag tog även skolan på ett mycket större allvar.

Anna Knutson Savelid matematiklärare Sjödalsgymnasiet Huddinge distansundervisning

Närvaron på lektionerna ser hon som nästintill oförändrad. De som inte brukar vara där annars, är inte där nu heller. Foto: Privat

”Det är inte raketforskning”

När hon flyttade som tonåring förlorade hon alla sina fritidsaktiviteter, som att spela fiol, orgel, sjunga i kör och att dansa.

– Jag hade ingenting kvar av det jag hade lagt all min fritid på. Nu la jag min tid på att plugga istället. Jag insåg hur lätt det är att nå framgång om man gör jobbet, så jag försöker förmedla till mina elever att det inte är kört. Det är inte raketforskning vi håller på med.

matematik på distans

”Jag ser vissa elever ta ett steg fram och ett lite större ansvar för sig själva”, säger Anna. Foto: Privat

Huddinge kommun har planerat för att skolorna ska kunna bedriva undervisningen på distans under en sexveckorsperiod, med möjlighet för förlängning.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Huddinge direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.