Mathems lastbilar står på tomgång i timmar

Varje dag står ständigt Mathems lastbilar på tomgång utanför lagret i Bromma.
Företagets vd säger att det är en engångsföreteelse, men dagen efter Mitt i var på plats skedde fler tomgångskörningar.

Mathem har växt till en av Sveriges största livsmedelsbutiker på nätet och levererar varor direkt hem till kunder i 19 städer och orter i hela landet

I Stockholm rullar 250 lastbilar dagligen.

På Mathems hemsida lyfter företaget fram att de alltid försöker minimera miljöfarliga utsläpp och att det finns en tydlig miljöpolicy.

Mathem fick miljöpris innan avslöjande

 

Men utanför Mathems lager i Johannesfred i Bromma står flera bilar med motorn på tomgång under längre stunder.

Företagare måste ju se till att följa lagen

Christer Edvardsson, enhetschef på miljöförvaltningen

Enligt uppgifter står det ständigt minst en handfull bilar på tomgång vid en parkering i anslutning till Mathems personalutrymmen – hela dagarna.

Mitt i har besökt lagret och tagit del av filmklipp från olika datum som visar långa sekvenser på över 20 minuter där Mathems lastbilar står på tomgång. Förare har därefter kommit tillbaka till bilarna och kört iväg, men samtidigt kommer ständigt nya bilar som lämnas påslagna av förarna.

Det hela ska – enligt en person som passerar lagret dagligen – pågått i ett par år.

Mathems lager i Bromma. Foto: Stefan Källstigen.

All tomgångskörning är förbjuden

I Stockholms stad är tomgångskörning tillåtet i max en minut.

Miljöförvaltningen i Stockholms stad som behandlar miljöbrottsfrågor tycker att uppgifterna om Mathems beteende är anmärkningsvärda.

– Stämmer det är det högst olämpligt. Vi driver ofta miljökampanjer och är stenhårda mot transportintensiva verksamheter. Företagare måste ju se till att följa lagen, säger Christer Edvardsson, enhetschef på miljöförvaltningen.

Därför är tomgångskörning farligt

 

Han tycker att underlaget är tillräckligt för att vem som helst skulle kunna polisanmäla och det skulle även kunna bli aktuellt med uppföljningar från miljöförvaltningen.

– Det håller jag inte för helt otroligt. Det skulle kunna leda till tillsynsaktivitet, säger Christer Edvardsson.

En fråga för polisen

Precis som andra trafikregler är det polisen som ansvarar för kontrollen. Otillåten tomgångskörning över en minut kan leda till böter.

Fall där privatpersoner och företag straffats är dock ovanliga. Men 2014 dömdes ett bussbolag i Umeå till böter på 5 000 kronor – för brott mot miljöbalken – efter att en av deras bussar stått på tomgång i 30 minuter i stadskärnan.

Vd:n medger brister i rutinerna

Tomas Kull, Mathems vd, kände inte till tomgångskörningarna. Men efter att följt upp uppgifterna medger han att enstaka chaufförer brustit i rutinerna.

Egentligen ska bilarna kopplas till laddstolpar för att hålla i gång frysar i bilens lastutrymme där frysvaror hålls nedkylda under transport.

Jag har väldigt svårt att se att det här ska vara nåt återkommande

Tomas Kull, vd på Mathem

– Mycket riktigt var det ett antal personer som inte använde laddstolparna. Vi har tydliga rutiner och varför de brustit har jag ingen aning om men nu är det säkerställt att alla ska följa dem igen, säger Tomas Kull.

Han betonar att beteendet är oacceptabelt och säger att han själv kommer följa upp att rutinerna i fortsättningen följs. Samtidigt har han inga uppgifter om att det varit ett återkommande problem.

– Jag hoppas verkligen att det här var en engångsföreteelse. Vi måste ju följa de regler som finns, och enligt informationen jag fått så sköter sig de flesta helt rätt. Våra produktionsledare är på plats hela tiden, så jag har väldigt svårt att se att det här ska vara nåt återkommande.

Men vi har indikationer på att det pågått under en längre tid? 

– Det är inget jag känner till och jag kan bara säga vad som hände i går och det kommer inte hända i morgon, säger Tomas Kull dagen efter att Mitt i varit på plats utanför lagret.

Men dagen efter samtalet visade nya filmklipp att Mathem-bilar fortfarande stod på tomgång på parkeringsplatsen.