Min lokala hjälte

Mats räddade man från spåret

17-årige Mats Mårtensson hoppade ner från perrongen för att rädda en man som låg på rälsen.

Förra året ramlade 59 personer ner på tunnelbanespåren. SL utreder nu möjligheten att sätta upp väggar längs perrongerna för att förbättra säkerheten.

Mats Mårtensson och en kompis var på väg hem från skolan när de såg att något inte stod rätt till på Globens tunnelbaneperrong. En folkmassa vinkade för att stoppa det inkommande tåget – en man hade ramlat ner på spåret.

Mats hoppade instinktivt ner på rälsen för att rädda mannen.

– Det var en ren reflex. Jag hann inte tänka så mycket förrän efteråt, säger han.

Tåget stannade bara några meter ifrån mannen, och Mats kunde tillsammans med två andra personer hjälpa honom upp.

Enligt MTR hamnade 59 personer av olika anledningar på tunnelbanespåren förra året. 37 av olyckorna ledde till personskada.

Enligt Christian Hoffmann, presskontakt på SL, är det svårt att säga hur det är bäst att agera om man ser en sådan olycka. Han rekommenderar dock inte att i första hand att hoppa ner på spåret.

– Den här killen har reagerat väldigt snabbt och han visar på ett stort mod och civilkurage. Men man utsätter sig för en stor egen risk när man hoppar ner på spåret. Det man alltid kan göra är att uppmärksamma spärrvakten på situationen, säger han.

SL har reagerat på de allvarliga olyckorna de senaste åren och tittar nu på möjligheten att uppföra så kallade plattformsväggar längs perrongerna. Väggarnas dörrar är synkade med tågvagnarna.

I vintras testades flera varianter på tunnelbanestationen i Åkeshov. Nu utvärderar trafikförvaltningen testet, som var lyckat enligt handläggaren Lars H Ericsson.

– Vi ville se hur dörrarna fungerade under svenskt vinterväder, säger han.

Röda linjen står inför en större renovering och det är främst här som det kan bli aktuellt med väggar. Det blir extra viktigt eftersom man samtidigt utreder möjligheten till förarlösa tåg. SL har också testat så kallade spårbeträdandelarm, som larmar när någon befinner sig på spåret. Vid årsskiftet ska trafikförvaltningen presentera sina rekommendationer.

Vänsterpartiet har lagt en motion, som nu bereds, om att även införa öppningsbara väggar på andra befintliga perronger där trängseln är som värst.

– Det är ju inte bara från perronger på den röda linjen som folk ramlar ner, säger Anna Sehlin (V).

Om stans nya tunnelbanelinjer ska få plattformsväggar har ännu inte utretts. Vad som är helt säkert är att Stockholm får sina första väggar 2017. Då beräknas Citybanan öppna, med plattforms­väggar vid stationerna Odenplan och Stockholm City.

Mats Mårtensson, 17, hoppade ner på tunnelbanespåret för att rädda en man. Han säger att han skulle göra samma sak igen – trots att han utsatte sig själv för livsfara.

Så här ska perrongväggen se ut på citybanan vid Odenplan.