Lade undan matteboken – eleverna blev bättre

Lina Karlsson har lyft matteresultaten – med hjälp av eleverna själva.
Lina Karlsson har lyft matteresultaten – med hjälp av eleverna själva.
Lina Karlsson har lyft matteresultaten – med hjälp av eleverna själva.
Lina Karlsson har lyft matteresultaten – med hjälp av eleverna själva.
Lina Karlsson har lyft matteresultaten – med hjälp av eleverna själva.
Lina Karlsson har lyft matteresultaten – med hjälp av eleverna själva.
Matteläraren Lina Karlsson på f-6-skolan Svartbäcksskolan låter inte matteboken styra undervisningen för eleverna, utan låter kunskapen komma från eleverna, vilket förbättrat elevernas matteresultat.

Eleverna har högre betyg än rikssnittet i nationella proven, skriver SvD. 

Enligt tidningen tar Lina Karlsson ofta emot eleverna på dagarna med en handhälsning och ett matematiskt tal från multiplikationstabellen.

Eleverna övar upp förmågan att minnas multiplikationstabellen utantill, utan att först räkna i huvudet eller på fingrarna. Något som kallas för automatisering.

Eget mattespel – gjort av eleverna själva

Matteboken används men Lina Karlsson låter den inte styra undervisningen. Vid varje lektion använder hon i stället olika övningar för att öka elevaktiviteten. Bland annat har eleverna varit med och tagit fram ett eget mattespel.

– Man låter kunskapen komma från eleverna, men jag skulle aldrig hänga ut en elev som svarar fel, säger Lina Karlsson till tidningen.

Läxor inte prioriterat

Förebilden är den brittiska professorn Dylan Wiliam som spridit begreppet formative assessment världen över.

Han förespråkar en klassrumskultur där eleverna delar med sig av kunskap sinsemellan framför läxor och handuppräckning.





Fakta

Formativ bedömning

Formativ bedömning innebär att man ska sträva efter en lärandekultur och ett undervisningsklimat där elever vill lära och får möjlighet att lära sig att lära.

Det handlar om att samla in, tolka och omsätta belägg och bättre anpassa undervisningen efter elevernas behov och bygger på två principer: Att eleverna inte lär sig allt de undervisas, samt att det är en god idé att utgå ifrån där eleverna befinner sig.

Bedömningskulturen anses ha stor betydelse för elevens inställning till lärandet.

 

Källa: Skolverket och Eva Hartell, lektor på Haninge kommun