May, 57 kilo, skulle opereras för fetma

61-åriga May Hegnes fick en felaktig remiss till en fetmaoperation. ”Jag blir förbannad faktiskt. Så här fel får man inte göra.”
61-åriga May Hegnes fick en felaktig remiss till en fetmaoperation. ”Jag blir förbannad faktiskt. Så här fel får man inte göra.”
Två veckor efter rutin­besöket på vårdcentralen damp en kallelse ner i May Hegnes brevlåda. Hon var bokad till en ­fetmaoperation.

– Först tyckte jag att det var konstigt, jag ­väger ju bara 57 kilo, ­sedan blev jag mest arg.

May Hegnes, 61, möter Lokaltidningen Mitt i vid Strandtorget med sina två hundar. Hon har alltid varit aktiv och kanske var det därför hon reagerade så kraftigt när hon i våras fick hem en remiss till en fetmaoperation inplanerad på Danderyds sjukhus.

– Jag började verkligen fundera vad det handlade om, men på pappret stod ju mitt personnummer och min adress.

I den flera sidor långa remissen finns en beskrivning på den egentliga patientens problem med vikten, något som gör May upprörd.

– Det är ju inte så lite information jag har fått. Det står en del här som jag inte ska se och det känns inte tryggt alls. Man börjar ju tänka att kan de göra fel en gång så kanske de kan göra det fler gånger.

May tog kontakt med vårdcentralen Tyresöhälsan och läkaren som skrivit remissen.

– Först sa läkaren, som jag dessutom aldrig har träffat, att datorn gjort fel, sedan fick jag veta att personalen varit så stressad och att de hade haft så mycket att göra att det blivit så här.

Hon anmälde händelsen till patientnämnden och när Staffan Blom, chef för nämnden, får höra förklaringen blir han upprörd.

– Nog kan man ha det stressigt, men viktigast av allt är ändå patientsäkerheten. Man ska inte, i dagens moderna samhälle, behöva bli utsatt för patientförväxlingar. Det måste finnas ett system som garanterar att det blir rätt ingrepp och rätt behandling, annars kan det vara rent skadligt för patienten, säger han.

Elisabet Keussen är tillförordnad affärsområdeschef på Aleris, som driver Tyresöhälsan, och hon beklagar det som hänt.

– Det är naturligtvis jättetråkigt, men olyckliga saker kan dessvärre hända, detta är inget systematiskt fel. Av och till så kan det bli ett ökat tryck på en vårdcentral och den mänskliga faktorn finns överallt, säger hon.

May Hegnes har dock liten förståelse för att personalen varit stressad och gjort fel.

– Faktiskt ingen. Det är allvarligt att förväxla patienter. Tänk om jag hade varit lite överviktig? Då hade jag kanske trott att det var till mig eftersom att det ändå står mina uppgifter klart och tydligt här. Det känns inte tryggt alls och nu vill jag se mig om efter en annan vårdcentral.

Kan de göra fel en gång så kanske de kan göra fel igen.may hegnes

Fakta

Så anmäler man fel i vården

Klagomål kan lämnas till patientnämnden. Tjänstemän ser till att få klagomålen utredda eller att rätt instans kopplas in.

Nämnden har inte befogenheter att avgöra om personalen begått något fel. Det har verksamhetsansvariga eller Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Vårdskador eller brister i patientsäkerheten kan även anmälas direkt till IVO.

IVO kan ställa krav på åtgärder, rikta kritik mot eller anmäla sjukvårdspersonal till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, utfärda förelägganden om vite och förbjuda fortsatt verksamhet.