Min lokala hjälte

Mejlen stängdes av utan varning

Täbyföretaget Transit, som levererar kabel och bredbandstjänster till hushåll i Täby, har plötsligt avslutat sin mejltjänst efter problem med spam och uttjänt plattform.

Ett 30-tal aktiva kunder i Täby blev nyligen av med sin e-posttjänst när företaget Transit beslutade att lägga ner den efter spam-­attacker och en programvara som hade behövt utvecklas ”för att motsvara dagens behov” som de skriver på sin hemsida.

Margareta Wallroth i Viggbyholm är en av de drabbade.

– Vi har märkt av att det har varit krångel med mejlen på sistone men det var först när vi gick in på deras hemsida som vi kunde läsa oss till att den helt upphör med omedelbar verkan.

Hon säger att Transit rekommenderar sina användare att starta nya mejlkonton via Gmail eller Outlook. På hemsidan förklarar de också hur man bär sig åt för att starta ett nytt e-postkonto och flytta över sina kontakter dit.

– Men som 70-plussare är det inte så lätt. Vi valde Transit för att det är bra med ett lokalt företag. Deras kontor ligger nära och de har haft bra service. Då och då har de varit hemma här och hjälpt oss när internet-uppkopplingen krånglat.

Vid kontakt med företagets kundtjänst har hon frågat om de kan skicka någon som kan hjälpa dem att ordna en ny mejladress och föra över adresserna.

– Men de säger att de inte har någon personal som kan hjälpa oss med detta.

Fast när Transits försäljningschef Peter Hedenfeldt får höra om Margaretas problem säger han att de kunder som har det riktigt besvärligt absolut kan få hjälp hemma – av honom.

– Några drabbade har kommit hit till kontoret med sina datorer för att få hjälp men självklart kan jag åka hem till de kunder som behöver det.

Enligt Peter Hedenfeldt är det bara är högst fem procent av kunderna som använt e-postkontot på slutet. Han hänvisar till att det finns instruktioner på hemsidan för hur man startar ett nytt e-postkonto och för över sina kontakter.

Men det är inte bara privatpersoner som drabbats. Per-Erik Edgren driver ett finansbolag i Täby och han tycker också att Transit skött situationen dåligt.

– Den här ändringen kom plötsligt och vi har haft problem med mejlutskicken till våra kunder. Bland annat för att kunderna inte kunnat svara direkt på ett utskickat mejl från oss.