Delade meningar om förändringarna i busstrafiken

Linje 531 är en av fyra som får utökad turtäthet under 2019.
Linje 531 är en av fyra som får utökad turtäthet under 2019.
Fyra lokala busslinjer får utökad turtäthet under 2019, men endast dagtid på helger. Kommunen ser gärna att turtätheten utökas även under högtrafik, men trafikförvaltningen har inga sådana planer i nuläget.
Mitt i kollade vad Väsbyborna själva säger i frågan.

Länets kommuner har fått lämna sina synpunkter på de förslag till förändringar i kollektivtrafiken som lagts fram av landstingets trafikförvaltning. Synpunkterna presenterades nyligen i en slutrapport från trafikförvaltningen.

I rapporten riktar Upplands Väsby kritik mot att den utökade turtätheten endast gäller under låg- och mellantrafik:

”För att öka incitamenten för att invånare och verksamma i kommunen ska färdas kollektivt krävs att förbättringar tillkommer under högtrafik”.

Trafikförvaltningen svarar kort att de kommer ta med detta till kommande planering.

De busslinjer i kommunen som får utökad turtäthet är 529, 531, 533 och 545. För alla fyra linjer gäller utökningarna under låg- och mellantrafik – dagtid under antingen lördagar eller både lördag och söndag.

En av linjerna som får utökad turtäthet är 531, Upplands Väsby station – Brunnby vik.

”Turtätheten är bra”

Mitt i frågade bussresenärer på Upplands Väsby station vad de tycker om den utökade turtätheten. Curt-Eric Hagberg bor i Brunnby vik och reser ofta med linje 531 mellan Upplands Väsby station och Brunnby vik.

– Utökad turtäthet är aldrig dåligt, särskilt om man bor i Brunnby vik, säger han.

Han ser inte att just 531:an är i behov av utökad turtäthet även vardagar.

– Med tanke på att det inte är så mycket folk som åker 531 tycker jag att turtätheten är bra som den är. Om man jämför med andra ställen har vi väldigt bra turtäthet, säger Curt-Eric Hagberg.

Curt-Eric Hagberg, boende i Brunnby vik, tackar inte nej till utökad turtäthet.

Väsbybon Adri Kanth är positiv till att Trafikförvaltningens förändringar.

– Det är jättebra att de utökar busstrafiken, säger hon.

Men hon är missnöjd över turtätheten på flera linjer i Väsby.

– Det är synnerligen dåligt på vissa linjer under kvällar. Det har hänt att jag kommit med tåget, missat bussen och fått vänta i en timme på nästa, säger Adri Kanth.

Bussarna bör anpassas bättre till tågen

I slutrapporten nämner Upplands Väsby även att ”en stor del av kommunens medborgare enbart har tillgång till halvtimmes matartrafik till pendeltåget under högtrafik. För att öka det hållbara resande måste Trafikförvaltningen ta sitt ansvar och använda sina styrmedel för att bidra till hållbart resande. ”

Trafikförvaltningen svarar att de ”har svårt att att prioritera en utökning av turtätheten såvida inte antal stående resenärer är fler än vad trafikförvaltningens riktlinjer anger”.

En som berörs av detta är pendlaren Janis. Han bor i Bergshamra men jobbar ibland i Väsby. Janis tycker att bussarna borde kunna passa tågen bättre, speciellt under vintern.

– Att stå och vänta 15-20 minuter är okej, men inte 30 minuter. Jag tror fler tar bussen på vintern och då måste bussarna gå oftare, säger Janis, som inte vill ha med sitt efternamn i tidningen.