Det är sol och snart helg och stämningen är på topp på fritidsklubben Klubben i Bredängsskolan, dit barn i årskurs fyra till sex kan gå efter skoldagens slut. I sofforna i lokalerna sitter grupper av barn och pratar, andra spelar spel men de avbryts snart av verksamhetsansvariga Mona Njie och fritidsledaren Lamin Diouf som dukar upp pannkakor med sylt och grädde i köket.

Fritidsledaren Lamin Diouf och verksamhetsansvarig Mona Njie serverar mellanmål på fritidsklubben Klubben i Bredängsskolan.

Fritidsledaren Lamin Diouf och verksamhetsansvarig Mona Njie serverar mellanmål på fritidsklubben Klubben i Bredängsskolan.

Angie Gray

Kön ringlar lång av barn som vill äta mellis. En av dem är femteklassaren Ngoneh John Manneh som brukar komma hit varje dag.

– Det är roligt och skönt att vara här. Man får träffa vänner, göra roliga saker och åka på utflykter, säger hon. 

En annan stamgäst är Abdulrahman Omar som går i sexan.

– Jag älskar det, vi har många aktiviter och ett ordnat schema, säger han.

Tidigare har det varit svårt att locka barnen till Klubben efter skoldagens slut, vilket är en utmaning i hela staden. Men på Bredängsskolan har man lyckats få allt fler barn att komma dit sedan man i höstas gjorde om verksamheten och startade ett samarbete med Slättgårdsskolan och Skärholmens stadsdelsförvaltning.

Ngoneh John Manneh ser fram emot att få provsmaka de tomater hon och några andra barn har odlat på Klubben.

Ngoneh John Manneh ser fram emot att få provsmaka de tomater hon och några andra barn har odlat på Klubben.

Angie Gray

Dubbelt så många vill gå

Nysatsningen innebär att de i dag har större lokaler och betydligt fler vuxna anställda på plats jämfört med tidigare. Här finns bildlärare och flera fritidsledare och socialpedagoger, totalt är de sex vuxna mot tidigare två. 

Förra läsåret gick 27 barn på Klubben, det här läsåret har deltagarantalet vuxit till totalt 94 barn; 59 från Bredängsskolan och 35 från Slättgårdskolan. Skälen är flera. 

– När det är fler vuxna kan vi göra fler olika aktiviteter och nå barn med olika intressen. Några kan gå till simhallen, andra kan pyssla eller spela fotboll, förut gjorde vi en aktivitet i taget. Det är flera barn i sexan som hade slutat som nu har kommit tillbaka igen, säger Mona Njie.

Ngoneh John Manneh har bland annat sått tomater. 

– Det är roligt, de luktar gott och det är nyttigt. Jag längtar efter att de ska bli klara så att jag får äta dem, säger hon.

”Bättre med många vuxna”

Både barn och pedagoger är eniga om att just vuxentätheten är en framgångsfaktor.

– Det är bra att det är många lärare som kan hålla koll, stoppa bråk och prata med olika barn, säger Ngoneh John Manneh. 

– Allt blir bättre med många vuxna, det blir mer gemenskap, bättre ordning, färre bråk och vi kan åka på fler utflykter, säger Abdulrahman Omar.

Det pratas mycket om vikten av att barn inte driver omkring i centrum utan finns där vuxna finns. Har ni märkt ett större intresse från föräldrar att barnen går hit efter den senaste tidens våldsbrott i Skärholmsområdet?

– Det är ingen som ordagrant har sagt så, men det är flera barn som tidigare inte har gått här så mycket som nu har börjat dyka upp. Det är också flera föräldrar som vill att vi ringer dem när deras barn går och vi ringer föräldrar och frågar om barnen verkligen ska gå hem. Det är mer dubbelkoll, säger Lamin Diouf. 

Vilken skillnad gör det för Bredäng att så många barn har börjat gå till fritidsklubben?

– Mindre häng i centrum och mindre dumheter kan jag tänka mig. Och de får testa nya aktiviteter och hitta nya intressen bland annat sporter och skapade aktiviter. Förhoppningen är att de fortsätter med fritidsaktiveter även när de inte är hos oss, säger Mona Njie. 

Satsningen gör också att barn från olika skolor lär känna varandra. 

– Jag har fått flera nya kompisar här för Bredängsskolan är blandad med Slättgårdsskolan. Det är bra för man kan träffa fler personer som man gillar och en ny främling kanske kan bli min bästa vän, säger Abdulrahman Omar.