ANNONS

Mer buller när nya plan togs i trafik

Embraer 170 lyfter mot Tallinn. Swedavia har inga krav på de plan som uppfyller bullervillkoren att ändå flyga så tyst som möjligt, men säger sig arbeta konstant med bullerfrågan.
Embraer 170 lyfter mot Tallinn. Swedavia har inga krav på de plan som uppfyller bullervillkoren att ändå flyga så tyst som möjligt, men säger sig arbeta konstant med bullerfrågan.
Förra veckan öppnades ännu en ny linje på Bromma flygplats. Sträckan Bromma-Tallinn ska trafikeras med nya stora plan.

Samtidigt ökar antalet stockholmare som påverkas av flygbuller för varje år.
ANNONS

Förra måndagen invigdes den nya linjen Bromma–Tallinn på flygplatsen. Morgon och kväll ska det vara smidigt att pendla mellan städerna är det tänkt.

Swedavia har återkommande lyft fram de omtalade tysta Bombardierplanen som ett sätt att öka flygtrafiken utan att utsätta fler för bullerpåverkan och samtidigt minska koldioxidutsläppen. De har dock blivit kraftigt försenade och ingen vet när de kan sättas i trafik.

Den nya linjen till Tallinn plane­ras att trafikeras med Embraer 170, ett flygplan som ligger i överkant för vad som är tillåtet gällande både vikt och buller och därför behöver specialtillstånd för att flyga på Bromma.

Enligt avtalet och miljödomen har Bromma flygplats rätt till 20 000 rörelser – start och landningar – som låter maximalt 89 decibel (dBA) per år. Embraer 170 har på till exempel London airport ett startvärde på 93,4 decibel. De ljudligaste plan som hittills använts på Bromma – RJ100 – har i London uppmätts till 92,8 decibel.

Bromma flygplats utfärdar själva tillstånden som behövs. Säkerhetschefen Patrik Pierd säger dock att inga flygplan som inte uppfyller bullervillkoren får landa eller starta på Bromma.

Flygningen kan anpassas så att planet bullrar mindre än vad det gör enligt flygplanets grundkonfiguration.

– Precis som vi har speciella procedurer för andra plan för att de ska klara gränserna, kommer vi att säkerställa att Embraer 170 får flyga på ett sådant sätt att den inte bullrar över gränsen, säger han.

Om det går att flyga på ett sätt som minskar bullret, varför görs inte det alltid då?

– Ja, det kan man ju tycka.

ANNONS

För att öka passagerarflödet och därmed tjäna mer pengar har Swedavia de senaste åren låtit allt fler tunga, och därmed bullriga plan, trafikera flygplatsen. Det totala antalet flygrörelser har i och för sig minskat eftersom de små plan som tidigare användes har tvingats bort.

Men de stora planen, linjeflygen, har successivt ökat sin verksamhet med i snitt fem procent – ungefär 2 000 rörelser – per år, enligt Swedavias egen statistik.

De flygbullermätningar som Swedavia själva gör visar konsekvenserna av expansionen. Och det buller­-utsatta området växer år från år.

I dag påverkas invånare från söder om Vinstavägen i Spånga, till Kristineberg på Kungsholmen för flygbullernivåer på i snitt 55 decibel.

Förra året krympte området något eftersom det totala antal­et flygrörelser minskade kraftigt, dock endast marginellt eftersom trafiken med stora plan samtidigt ökade.