Min lokala hjälte

Mer köer att vänta när vägen breddas

Stefan Holmström har hämtat sonen Mille och hans två syskon på skola och förskola. Han tycker att köerna på Tyresövägen är jobbiga.
Stefan Holmström har hämtat sonen Mille och hans två syskon på skola och förskola. Han tycker att köerna på Tyresövägen är jobbiga.
Skolor som startar olika tider har minskat trafikkaoset på Tyresövägen.

Det menar kommunen – men bilisterna håller inte med.

Och mer köer väntar när förberedelserna inför utbyggnaden av ett tredje körfält startar.

Stefan Holmström, trebarnspappa, har bott i Tyresö Strand sedan i somras och suckar redan över köerna på Tyresövägen i rusningstid.

Lokaltidningen Mitt i träffar honom när han är på väg att få in barnen i bilen i eftermiddags­mörkret på Tyresöskolans parkering.

– Först är det köer här, sedan i Sköndal och sedan på 73:an. Att det är köer inne i Stockholm får man väl köpa, men måste det vara det här? Det känns som om kommunen inte riktigt anpassat vägen efter hur många som bor här.

För att lösa upp köerna i rusningstrafiken har eleverna på ­Tyresö skola och Strandskolan ­sedan skolstarten i augusti haft olika starttider – klockan 8.00 och 8.30. Och enligt en mätning som gjordes av kommunen i oktober, klockan 7.43 en vardagsmorgon, har det gett resultat.

På flera sträckor är hastigheten högre, än vid motsvarande mätning i februari. Till exempel låg hastigheten vid Rotvik under 10 kilometer i timmen i februari. I oktobermätningen var den uppe i mellan 30 och 50 kilometer i timmen.

Sofia Enbäck som åker buss till jobbet efter att ha lämnat sina barn på Tyresö skola, tycker dock inte att det är någon skillnad. Folk lämnar ju sina barn på fritids före skolan, menar hon.

– Mellan 7.30 och 8.00 är det kö hela vägen upp till Bäverbäcken, vilket gör att hela bussresan blir tio minuter längre än annars. Jag tycker att kommunen ska snabba på utbyggnaden av Tyresövägen med en tredje fil som i morgon­trafiken ska vara reserverad för bussar, säger hon.

Tyresö kommun har lovat en utbyggnad av Tyresövägen från Bollmoravägen och österut – men först till år 2030.

Men innan dess vill man förmå fler att cykla eller ta buss. Därför investerar kommunen först i cykelbanor och cykel­parkeringar. Även busstrafiken ska göras smidigare med färre och längre hållplatser.

Enligt trafikplaneraren Helena Hartzell kan ett första ingrepp på Tyresövägen bli synligt redan i slutet av nästa år. Då ska kraftledningen som går längs vägen grävas ner, vilket är en förutsättning för att kunna bygga ett tredje körfält och en sammanhängande gång– och cykelväg längs vägen.

När kraftledningen är nergrävd ska cirkulationsplatsen vid Petterboda, som är den största flaskhalsen, byggas om.

– Då får vi tyvärr mer köer igen. Det går inte att undvika vid så stora ombyggnader, säger Helena Hartzell.

Fakta

Breddning klar senast 2030

Tyresövägen ska breddas med ett körfält från Bollmoravägen och österut. Kommunen har ännu inte bestämt hur långt ut.

Körfältet kan bli reversibelt, vilket betyder att det används av trafikanter in mot stan på morgonen och på eftermiddagar och kvällar av trafikanter ut mot Brevik.

Senast 2030 ska breddningen vara klar.

Omdaningen beräknas kosta 130 miljoner – kommun­ens enskilt största investering någonsin.

I summan ingår gång- och cykelbana, utbyggnad av rondeller och korsningar, samt tre tunnlar.

Källa: Tyresö kommun