Mer plats med längre tåg

Louise Serrander tycker att tunnelbanetrafiken funkar bra i Solna-Sundbyberg. Å andra sidan jämför hon med situationen i mångmiljonstaden London.
Louise Serrander tycker att tunnelbanetrafiken funkar bra i Solna-Sundbyberg. Å andra sidan jämför hon med situationen i mångmiljonstaden London.
Det är trångt på blå linjen. Att få en sittplats är inte alla förunnat.

Men nu ska trängseln minska – åtminstone på kvällarna.

Dessutom finns hopp om att busstrafiken rycker upp sig.

Det är trångt på tunnelbanan. Det är både resenärerna och MTR, som kör tunnelbanan åt SL, överens om. Genom att väga varje tåg på blå linjen har man nämligen kunnat se att vagnarna är för fulla.

– Det sitter en våg på varje boggi och vi har sett att det varit mycket trångt på kvällarna, säger Jan Magnusson som arbetar med produktionsstyrning på MTR.

Men det är inte bara i vagnarna det är trångt, utan även på spåren. Att klämma in fler avgångar går inte, däremot har MTR nu sedan ett par veckor tillbaka satt in längre tåg på blå linjen på vardagar.

– Förut hade vi bara långa tåg fram till klockan 19. Nu kör vi långa tåg till 21.30, säger Jan Magnusson.

Än vet man inte om de längre tågen gjort att trängseln minskat.

– Vi har börjat ladda ut data från de nya vägningarna. När analysen är klar i mitten av oktober ser vi hur förändringen har påverkat.

MTR har även arbetat för att trängseln ska minska andra tider. Genom att gå ut med information om att passagerarna ska sprida ut sig på perrongen innan tåget kommer har man velat komma tillrätta med problemet att vissa vagnar har varit proppfulla medan andra har haft betydligt mer plats.

Nere i mörkret på Näckrosens tunnelbanestation sitter Råsundabon Louise Serrander, 26. Värst är trängseln i morgonrusningen, menar hon, även om hon på det stora hela tycker att blå linjen funkar bra.

Å andra sidan är hon relativt nyinflyttad från London, och har andra referensramar.

– Här kommer man i alla fall på tågen! Men tunnelbanan kunde gärna få gå dygnet runt, säger hon innan hon hoppar på tåget mot Kungsträdgården.

Uppe i dagsljuset vid tunnelbaneentrén står Christos Katsiogiannis och väntar på buss 515. Han hoppas att väntan inte ska bli lika lång som i går.

– Då väntade jag i 20 minuter på en buss som inte kom, säger han.

Han är väl bekant med allt strul.

– Det är ofta problem med 515, och busschaufförerna vet aldrig varför de är sena eller vad som hänt. Det behövs fler bussar så de kommer oftare.

Förseningar, inställda turer och överfulla bussar har skapat irritation i Solna och Sundbyberg i flera år. Busslinjerna 504 och 515 har strulat mest och fått närmare 100 klagomål i månaden.

Men nu kan ljusningen vara i sikte. Båda linjerna finns med i SL:s planerade trafikförändringar, som träder i kraft i december 2014. Det kan till exempel gälla tätare turer, trafikeringstid och vilka sträckor bussen går.

Men då krävs att turerna prioriteras av landstinget vars fullmäktige tar upp frågan nu i oktober.

– Förändringarna är baserade på resenärunderslaget, om det är många som åker, säger Lovisa Åbom, pressinformatör vid SL.

Fakta

Så ska kollektivtrafiken bli bättre

Bussar: Förbättringar från och med december föreslås på linje 504 (Sundbybergs station-Ursvik-Rissne), 506 (Karolinska-Hallon­bergen), 515 (Sundbybergs station-Odenplan) och 540 (Tensta-Bergshamra-Universitetet). Buss 113 övervägs dras om via Annedal.

Tunnelbana: Längre tåg fram till klockan 21.30 på blå linjen.

Tvärbana: Hösten 2015 öppnas hela sträckan Solna station-Sickla udde, resenärer slipper byta i Alvik.

Källa: SL/MTR