Midnattsloppet tappade över 7000 löpare

Av de drygt 34000 anmälda kom omkring 26000 till start i Midnattsloppet i lördags.
Av de drygt 34000 anmälda kom omkring 26000 till start i Midnattsloppet i lördags.
Löparna fortsätter att fly de traditionella tävlingarna. Midnattsloppet har tappat närmare 20 procent från rekordåret 2014.

För två år sedan slog Midnattsloppet deltagarrekord. Med 42 044 anmälda deltagare och var störst i Europa. När startskottet brann av i lördags hade antalet anmälda stannat på 34582 – en minskning med omkring 18 procent.

– Det är den generella trenden i hela landet. Vi ser en tillbakagång i volym precis som Stockholm marathon och andra arrangemang. Vi har nog klarat oss väldigt bra ändå, säger Göran Qvarfordt, vd för Midnattsloppet.

Han tror att hårdare konkurrens ligger bakom.

– Vi är några få som är oerhört aktiva samtidigt som löploppen blir allt fler. För några år sedan var Midnattsloppet det festligaste och Stockholm marathon det jävligaste du kunde göra. Nu har vi båda hamnat någonstans mittemellan, säger Göran Qvarfordt.

Som Lokaltidningen Mitt i har berättat tidigare har intresset för Stockholm marathon och andra traditionella löpartävlingar också rasat. Stockholm marathon slog också rekord 2014 med närmare 22000 anmälda löpare. I år var siffran nere på 17000.

Midnattsloppet är fortfarande Stockholms största lopp och Stockholm marathon är alltjämt landets största maratonlopp. Men på senare år har det ploppat upp andra tävlingar som sticker ut mer.

– Det har ju kommit nya och lite modernare lopp som Colour run, Electric run som lockar många yngre deltagare och flera hinderlopp som Tough Viking och ännu tuffare, säger Göran Qvarfordt.

Vad kan ni göra?

– Vi har pratat med en del andra arrangörer. Alla sitter nog och kliar sig i huvudet och undrar vad man kan göra.

Han tror att Midnattsloppet kommer att förändras – men inte för mycket.

– Vi ändrar inte på vårt huvudkoncept: att springa på kvällen och på Södermalm – med allt vad det innebär. I stället tror jag det handlar om att hitta nya marknader. Vi måste också se över paketeringen och hur vi kan bredda oss ytterligare och nå ut i den digitala världen. Det funkar inte längre att bara trycka en inbjudan och skicka hem i brevlådan.

Göran Qvarfordt tror att det viktigaste även i fortsättningen kommer att vara ”att göra ett lycka arrangemang för många människor”.

– Pratar de om loppet på ett positivt sätt är det den bästa marknadsföringskanalen vi har.